17.08.2015  |  Klima, miljø og energi

Markedet for elbusser i stor vækst

Hvad har London, Luxembourg og Göteborg tilfælles? Alle byer satser massivt på elbusser. Og snart følger Danmark efter, vurderer virksomhed, der producerer energiladere.

Mens London begynder at sætte elbusser ind på bestemte linjer i byen, investerer Luxembourg By i hybridbusser fra Volvo med ladere fra ABB.

Læs også: London klar med elektrisk dobbeltdækker

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Dermed bliver lilleputstaten endnu et land i rækken, der investerer i miljørigtige busser. Således viser en optælling fra Det Internationale Energiagentur (IEA) at der sidste år var 46.000 elbusser på verdensplan.  Og elbusserne sparer på både klima- og pengekontoen. Således mindsker man CO2-udslippet med 75-99 procent, skriver Energy-Supply.dk.

Og mens vores svenske broderfolk i Göteborg har investeret i rene elbybusser, er Danmark endnu ikke med helt fremme. 

Dog mener salgschef hos ABB, Jonas M. Kehr, at det er et spørgsmål om få år.

”Jeg tror, der allerede fra 2016 eller starten af 2017 kører elbusser i kommerciel drift i Danmark. Det føler jeg mig rimelig overbevist om. Og jeg forventer, at det internationale marked for ladeteknologi til elbusser med tiden bliver lige så stort som markedet for elbiler”, siger han. 

Andre vilkår for busser end biler
Baseret på elbilerne går udviklingen så hurtigt fremad, at også markedet for busser vil komme frem. 

”Undskyldningen i dag er, at elbiler ikke kan køre langt nok på en opladning, men næste generation skal nok komme til at køre det dobbelte af i dag, det vil sige cirka 300 kilometer. Den generation forventes at komme til Europa i 2017”, siger Jonas M. Kehr og peger på bilproducenten Tesla, der har skabt stor interesse for elbilen. 

Dog gælder samme vilkår ikke for busserne, hvorfor det er vanskeligt at sætte elbusser ind på længere ruter.

”Teknologien er klar til de busser, der kører inde i byerne. Her kan ABB sammen med blandt andet Volvo levere bus- og ladeteknologier, der giver kæmpe miljøfordele og støjreduktioner, og vel at mærke til samme pris som de nuværende dieselbusser”, siger han. 

Læs også: Gigant-solcellepark bygges på Sjælland

Længere ude i fremtiden er det dog meget sandsynligt, at mindre og lettere batterier vil kunne gøre det muligt for busserne køre i en hel dag og kun lade om natten, hvilket vil gøre længere ruter mulige.  

-JPN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere