Mercedes næste mål for anklage om greenwashing

Bilgigantens stort anlagte kampagne, som skal brande dem som grøn virksomhed, er blevet indbragt for Forbrugerombudsmanden.

31.01.2022

CSR.dk

Siden slutningen af 2021 har Mercedes-Benz reklameret for at deres fabrikker nu kun bruger vedvarende energi. Annoncerne bliver bragt i både dagblade, på sociale medier og outdoor på f.eks. Københavns Rådhusplads – med billeder af vild natur og vindmøller. F.eks. Mercedes-Benz’s logo indsat i en vindmølle. Og på virksomhedens hjemmeside benyttes ord som ‘certificeret miljøvenlig’, ‘den grønne revolution’ og ‘bæredygtig mobilitet’ til at beskrive deres nye initiativ og fremtidige planer.

Mercedes-Benz afviser anklagen
Det har fået Greenpeace til at sende en klage til Forbrugerombudsmanden med en påstand om, at kampagnen er greenwashing, fordi både billeder og ord er vildledende, fordi man Mercedes ikke samtidig fortæller, at vedvarende energi på fabrikkerne kun gør deres biler omkring én procent grønnere.

Læs også: Forbrugerombudsmanden udgiver retningslinjer mod greenwashing

DR har spurgt Mercedes-Benz, om de kommer til at give et indtryk af, at produktionen af deres biler er mere klimavenlig, end den i virkeligheden er. Virksomheden har svaret, at de mener, at kampagnen ”giver klart indtryk af, at den strøm, der benyttes på vores fabrikker, kommer fra vedvarende energikilder”. DR fortæller desuden, at bilproducenten svarer på kritikken af bruget af vindmøller med Mercedes-logoet, er en ”ret præcis visuel beskrivelse af kernen af den aktuelle kampagne”, men at de har noteret sig Greenpeaces kommentarer.

Forbrugerrådet er langt fra tilfredse
Hos forbrugernes interesseorganisation har man også noget at udsætte på kampagnen fra Mercedes-Benz.

”Det er rigtig fint, at de fortæller, at de bruger grøn strøm på deres fabrikker, men kæden hopper af, når de kommer med udsagn som ‘certificeret miljøvenlig’ eller ‘CO2 neutral’. Det er ikke i orden,” siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk, fordi man ikke kan finde dokumentation for de udsagn på hjemmesiden.

Til den kritik svarer Mercedes-Benz, at det er en ”uheldig formulering på vores hjemmeside”.

Anja Phillip siger desuden til DR, at Forbrugerrådet håber, at virksomhederne bliver bedre til at kommunikere de grønne budskaber, så forbrugerne ikke mister tilliden til de gode tiltag, virksomheden gør.

- EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup