31.01.2022 | Kommunikation
Mercedes næste mål for anklage om greenwashing
Bilgigantens stort anlagte kampagne, som skal brande dem som grøn virksomhed, er blevet indbragt for Forbrugerombudsmanden.
Siden slutningen af 2021 har Mercedes-Benz reklameret for at deres fabrikker nu kun bruger vedvarende energi. Annoncerne bliver bragt i både dagblade, på sociale medier og outdoor på f.eks. Københavns Rådhusplads – med billeder af vild natur og vindmøller. F.eks. Mercedes-Benz’s logo indsat i en vindmølle. Og på virksomhedens hjemmeside benyttes ord som ‘certificeret miljøvenlig’, ‘den grønne revolution’ og ‘bæredygtig mobilitet’ til at beskrive deres nye initiativ og fremtidige planer.
Mercedes-Benz afviser anklagen
Det har fået Greenpeace til at sende en klage til Forbrugerombudsmanden med en påstand om, at kampagnen er greenwashing, fordi både billeder og ord er vildledende, fordi man Mercedes ikke samtidig fortæller, at vedvarende energi på fabrikkerne kun gør deres biler omkring én procent grønnere.
Læs også: Forbrugerombudsmanden udgiver retningslinjer mod greenwashing
DR har spurgt Mercedes-Benz, om de kommer til at give et indtryk af, at produktionen af deres biler er mere klimavenlig, end den i virkeligheden er. Virksomheden har svaret, at de mener, at kampagnen ”giver klart indtryk af, at den strøm, der benyttes på vores fabrikker, kommer fra vedvarende energikilder”. DR fortæller desuden, at bilproducenten svarer på kritikken af bruget af vindmøller med Mercedes-logoet, er en ”ret præcis visuel beskrivelse af kernen af den aktuelle kampagne”, men at de har noteret sig Greenpeaces kommentarer.
Forbrugerrådet er langt fra tilfredse
Hos forbrugernes interesseorganisation har man også noget at udsætte på kampagnen fra Mercedes-Benz.
”Det er rigtig fint, at de fortæller, at de bruger grøn strøm på deres fabrikker, men kæden hopper af, når de kommer med udsagn som ‘certificeret miljøvenlig’ eller ‘CO2 neutral’. Det er ikke i orden,” siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk, fordi man ikke kan finde dokumentation for de udsagn på hjemmesiden.
Til den kritik svarer Mercedes-Benz, at det er en ”uheldig formulering på vores hjemmeside”.
Anja Phillip siger desuden til DR, at Forbrugerrådet håber, at virksomhederne bliver bedre til at kommunikere de grønne budskaber, så forbrugerne ikke mister tilliden til de gode tiltag, virksomheden gør.
- EHS
Strategi & ledelse

Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool
Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.
Klima, miljø og energi

Sidste udkald for at Danmark kan nå sit klimamål for 2025
Kun en hurtig, ekstra indsats for at nedbringe klimaaftrykket fra transport, landbrug og energisektoren kan sikre, at vi når klimalovens 2025-mål. Den nuværende politik mangler dermed 2,4 mio. tons reduktioner, viser en ny analyse fra den grønne tænketank CONCITO.
Klima, miljø og energi

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem
I år tester NorthSide en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres.
Strategi & ledelse

If siger farvel til kunder med dårlig ESG-rating
Forsikringsselskabet If vælger nu at sige farvel til kunder, som ikke kan efterleve principperne for bæredygtig adfærd i FN's Global Compact. Samtidig viser en opgørelse, at langt størstedelen af Ifs erhvervskunder performer rigtig godt inden for ESG.
Medarbejder

Undersøgelse: Bureaubiz’ læsere mangler kompetenceløft indenfor ESG hos bureauer
Hos onlinemediet Bureaubiz’ bureauarbejdende læsere oplever en tredjedel, at de mangler vigtige kompetencer for at kunne rådgive kunder om ESG og bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Jysk er nu GRS-certificeret som virksomhed
Jysk har gennem flere år solgt GRS-certificerede produkter med genanvendte materialer, og med en GRS-certificering som virksomhed sætter boligkæden nu øget fokus på arbejdet.