31.01.2022  |  Kommunikation

Mercedes næste mål for anklage om greenwashing

Bilgigantens stort anlagte kampagne, som skal brande dem som grøn virksomhed, er blevet indbragt for Forbrugerombudsmanden.

Siden slutningen af 2021 har Mercedes-Benz reklameret for at deres fabrikker nu kun bruger vedvarende energi. Annoncerne bliver bragt i både dagblade, på sociale medier og outdoor på f.eks. Københavns Rådhusplads – med billeder af vild natur og vindmøller. F.eks. Mercedes-Benz’s logo indsat i en vindmølle. Og på virksomhedens hjemmeside benyttes ord som ‘certificeret miljøvenlig’, ‘den grønne revolution’ og ‘bæredygtig mobilitet’ til at beskrive deres nye initiativ og fremtidige planer.

Mercedes-Benz afviser anklagen
Det har fået Greenpeace til at sende en klage til Forbrugerombudsmanden med en påstand om, at kampagnen er greenwashing, fordi både billeder og ord er vildledende, fordi man Mercedes ikke samtidig fortæller, at vedvarende energi på fabrikkerne kun gør deres biler omkring én procent grønnere.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Forbrugerombudsmanden udgiver retningslinjer mod greenwashing

DR har spurgt Mercedes-Benz, om de kommer til at give et indtryk af, at produktionen af deres biler er mere klimavenlig, end den i virkeligheden er. Virksomheden har svaret, at de mener, at kampagnen ”giver klart indtryk af, at den strøm, der benyttes på vores fabrikker, kommer fra vedvarende energikilder”. DR fortæller desuden, at bilproducenten svarer på kritikken af bruget af vindmøller med Mercedes-logoet, er en ”ret præcis visuel beskrivelse af kernen af den aktuelle kampagne”, men at de har noteret sig Greenpeaces kommentarer.

Forbrugerrådet er langt fra tilfredse
Hos forbrugernes interesseorganisation har man også noget at udsætte på kampagnen fra Mercedes-Benz.

”Det er rigtig fint, at de fortæller, at de bruger grøn strøm på deres fabrikker, men kæden hopper af, når de kommer med udsagn som ‘certificeret miljøvenlig’ eller ‘CO2 neutral’. Det er ikke i orden,” siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk, fordi man ikke kan finde dokumentation for de udsagn på hjemmesiden.

Til den kritik svarer Mercedes-Benz, at det er en ”uheldig formulering på vores hjemmeside”.

Anja Phillip siger desuden til DR, at Forbrugerrådet håber, at virksomhederne bliver bedre til at kommunikere de grønne budskaber, så forbrugerne ikke mister tilliden til de gode tiltag, virksomheden gør.

- EHS

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere