Forbrugerombudsmanden udgiver retningslinjer mod greenwashing

Med en ny guide vil Forbrugerombudsmanden sørge for, at virksomheder kun fremhæver sig selv eller deres varer som særligt etisk korrekte eller miljøvenlige, hvis de kan dokumentere, at virksomheden overholder kravene til at bruge den type begreber.

Nu skal virksomheder sørge for, at deres bæredygtige udsagn kan dokumenteres. Arkivfoto..

07.01.2022

CSR.dk

Nu er det slut med at markedsføre sine produkter som bæredygtige, hvis det ikke kan dokumenteres.

Det vil Forbrugerombudsmanden hjælpe til at sætte en stopper for med en netop offentliggjort kvikguide, der skal give landets virksomheder retningslinjer for, hvordan promovering af CO2-mål og bæredygtighed skal ske i overensstemmelse med markedsføringslovgivningen, så der ikke bedrives greenwashing.

Det skriver Markedsføring.dk.

Læs også: Danish Crowns kampagne om klimakontrolleret gris bliver Danmarks første klimaretssag

Kammeradvokaten forklarer på sit website, at kvikguiden kort fortalt handler om relevante regler i markedsføringsloven, der indeholder et forbud mod at vildlede forbrugere, herunder et forbud mod at udelade væsentlige oplysninger, og et krav om, at rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold skal kunne dokumenteres, jf. §§ 5, 6 og 13.

I Forbrugerombudsmandens guide skelnes der blandt andet mellem generelle og konkrete klima- og miljøudsagn. En generel påstand er fx ”miljøvenlig”, som kun må bruges, hvis virksomheden kan bevise, at produktet generelt belaster miljøet væsentligt mindre end tilsvarende produkter.

Derfor anbefales det, at virksomhederne i stedet bruger konkrete udsagn i deres markedsføring.

”Hvis I ikke anvender generelle udsagn om klimaet eller miljøet i jeres markedsføring, men konkrete udsagn om en nærmere bestemt klima- eller miljøfordel ved et produkt, vil markedsføringen være betydeligt lettere at dokumentere. Konkrete udsagn giver også forbrugerne mere præcis information om produktets klima- eller miljømæssige fortrin”, lyder det blandt andet i guiden.

Det er imidlertid ikke kun udsagn, begreber og udtryk, der bruges i markedsføringen, som kan være vildledende for forbrugerne. Brug af billeder, tegninger, farver mv. kan give indtryk af, at produktet ikke skader miljøet. Derfor må det samlede, visuelle indtryk ikke fremstå klimavenlig, hvis det ikke er tilfældet.

Læs også: Virksomheder skal blive bedre til at brande økologien

Forbrugerombudsmanden har derudover fået 28 millioner kroner, der skal bruges til at behandle sager om virksomheders mulige greenwashing. 

Antallet har nemlig været stærkt stigende over det seneste års tid. 

Danwatch skriver at f.eks. er flere modewebshops blevet anmeldt af Forbrugerrådet Tænk for vildledende grøn markedsføring hos Forbrugerombudsmanden. Det drejer sig om Zalando, Boozt, Stylepit, Miinto og The Founded.

Problemet er på ingen måde isoleret til Danmark. Danwatch kan også fortælle, at i begyndelsen af 2021 screenede EU Kommissionen en lang række hjemmesider og fandt vildledende eller direkte falske grønne løfter hos 42 procent af virksomhederne.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart