Virksomheder skal blive bedre til at brande økologien

I en ny håndbog vurderer Økologisk Landsforening, at 90 procent af de økologiske produkter, der findes på markedet i dag, ikke formår at kommunikere de unikke fordele, som den økologiske produktionsform giver. Det skal der gøres noget ved i fremtiden.

17.12.2021

CSR.dk

Hovedparten af økologiske fødevarer brander sig alene på det røde ø-mærke. Også selvom mange økologiske fødevareproducenter faktisk arbejder med en lang række ekstra bæredygtighedstiltag, som aldrig bliver kommunikeret ud til kunderne.

”Det er overraskende, at økologiske fødevareproducenter – både landmænd og virksomheder – gør så lidt ud af at fortælle deres kunder om alle de bæredygtighedstiltag, de gør i værdikæden,” siger Birgitte Jørgensen, som er markedschef i Økologisk Landsforening, der står bag håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus”.

Forklaringen skal paradoksalt nok findes i, at det røde ø-mærke er en kendt, tryg og troværdig mærkningsordning, der guider forbrugerne til de økologiske produkter i supermarkederne.

”Men mærkningsordningen er ikke fuldt dækkende, når det kommer til at kommunikere til forbrugerne om bæredygtighed,” siger Birgitte Jørgensen.

Derfor udgiver Økologisk Landsforening nu håndbogen, som er en indsigt i og inspiration til at fødevareproducenter bliver bedre til at koble og brande økologi og bæredygtighed.

Læs ogsåNu skærpes indsatsen mod greenwashing

”Den grønne dagsorden er kompleks - fuld af følelser, forskning og fortolkninger. Samtidig er debatten fyldt med begreber som klima, biodiversitet og bæredygtighed. Og hvad er lige økologiens rolle og potentiale i alt det?” siger hun og tilføjer, at mange økologiske fødevareproducenter selv er i tvivl om, hvordan de får budskabet ud uden at greenwashe eller blive for komplekse.

”Vores håndbog giver indsigter til virksomheder og producenter, ligesom den afdækker de forventninger som fremtidens bevidste forbrugere har til, at deres værdier for bæredygtigt forbrug bliver indfriet af fødevarebranchen – måske særligt af de økologiske producenter.”

Håndbogen beskriver blandt andet, hvordan den økologiske branche med udgangspunkt økologiens fire principper kan anlægge en 360-graders vinkel på strategisk forretnings- og produktudvikling, råvarer, samarbejdspartnere, ansvarlighed, salgspotentiale, kunder, CSR, markedsudvikling og dermed arbejde med bæredygtig økologi og opnå konkurrencefordele hos grossister, i detailhandlen og i forbrugernes kurve.

”Nutidens og fremtidens bevidste forbrugere kender ø-mærket, har mindre fokus på pris og ønsker at bidrage til bæredygtighed gennem deres indkøb. Med De fire økologiske principper, som er omdrejningspunktet for håndbogen, kan producenterne ikke kun nå en bredere målgruppe, men også sikre at økologien bevarer sin stærke position hos de bevidste forbrugere,” siger Birgitte Jørgensen.

Håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus” kan downloades gratis her

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams