Virksomheder skal blive bedre til at brande økologien

I en ny håndbog vurderer Økologisk Landsforening, at 90 procent af de økologiske produkter, der findes på markedet i dag, ikke formår at kommunikere de unikke fordele, som den økologiske produktionsform giver. Det skal der gøres noget ved i fremtiden.

17.12.2021

CSR.dk

Hovedparten af økologiske fødevarer brander sig alene på det røde ø-mærke. Også selvom mange økologiske fødevareproducenter faktisk arbejder med en lang række ekstra bæredygtighedstiltag, som aldrig bliver kommunikeret ud til kunderne.

”Det er overraskende, at økologiske fødevareproducenter – både landmænd og virksomheder – gør så lidt ud af at fortælle deres kunder om alle de bæredygtighedstiltag, de gør i værdikæden,” siger Birgitte Jørgensen, som er markedschef i Økologisk Landsforening, der står bag håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus”.

Forklaringen skal paradoksalt nok findes i, at det røde ø-mærke er en kendt, tryg og troværdig mærkningsordning, der guider forbrugerne til de økologiske produkter i supermarkederne.

”Men mærkningsordningen er ikke fuldt dækkende, når det kommer til at kommunikere til forbrugerne om bæredygtighed,” siger Birgitte Jørgensen.

Derfor udgiver Økologisk Landsforening nu håndbogen, som er en indsigt i og inspiration til at fødevareproducenter bliver bedre til at koble og brande økologi og bæredygtighed.

Læs ogsåNu skærpes indsatsen mod greenwashing

”Den grønne dagsorden er kompleks - fuld af følelser, forskning og fortolkninger. Samtidig er debatten fyldt med begreber som klima, biodiversitet og bæredygtighed. Og hvad er lige økologiens rolle og potentiale i alt det?” siger hun og tilføjer, at mange økologiske fødevareproducenter selv er i tvivl om, hvordan de får budskabet ud uden at greenwashe eller blive for komplekse.

”Vores håndbog giver indsigter til virksomheder og producenter, ligesom den afdækker de forventninger som fremtidens bevidste forbrugere har til, at deres værdier for bæredygtigt forbrug bliver indfriet af fødevarebranchen – måske særligt af de økologiske producenter.”

Håndbogen beskriver blandt andet, hvordan den økologiske branche med udgangspunkt økologiens fire principper kan anlægge en 360-graders vinkel på strategisk forretnings- og produktudvikling, råvarer, samarbejdspartnere, ansvarlighed, salgspotentiale, kunder, CSR, markedsudvikling og dermed arbejde med bæredygtig økologi og opnå konkurrencefordele hos grossister, i detailhandlen og i forbrugernes kurve.

”Nutidens og fremtidens bevidste forbrugere kender ø-mærket, har mindre fokus på pris og ønsker at bidrage til bæredygtighed gennem deres indkøb. Med De fire økologiske principper, som er omdrejningspunktet for håndbogen, kan producenterne ikke kun nå en bredere målgruppe, men også sikre at økologien bevarer sin stærke position hos de bevidste forbrugere,” siger Birgitte Jørgensen.

Håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus” kan downloades gratis her

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

5 gode grunde til at fortsætte med ESG

24.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Retorisk Lederskab

21.03.2025CSR.dk

Veksler klimapoint til flyrejser: SAS anklages for grov greenwashing

25.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

S3: Fra filantropi til strategi gennem partnerskab

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Forår 2025 København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

25.03.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

01.04.2025

Sted

Aarhus & København

Aalborg Kongres & Kultur Center
Konference
Work Life - et fælles sprog for trivsel og tryghed

Work Life er en årlig tilbagevendende konference med fokus på arbejdsmiljø. Temaet for 2025 er ‘Et fælles sprog for trivsel og tryghed” – og temaet er ikke valgt uden grund, for tallene taler deres tydelige sprog.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Aalborg Kongres & Kultur Center, Europa Plads 4 9000 Aalborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus