Metanol er en af vejene til en renere transportsektor

Metanoldrevne brændselsceller er klar til at afløse forbrændingsmotoren. Virksomheden SerEnergy har medvirket til at få en ny generation af køretøjer ud på vejene. Dansk Industri så gerne, at afgiftssystemet hjalp de nye teknologier bedre på vej.

Brænselscellebiler har en lang rækkevidde, og SerEnergys nye model kan køre 800 km på en tank metanol. Foto: SerEnergy.

Elbiler, hybridbiler og plugin-biler. 

Mange nye teknologier konkurrerer om pladsen som fremtidens førende teknologi i transportsektoren.

En af de nyeste er metanoldrevne brændselscellebiler, og i Aalborg har virksomheden SerEnergy netop sendt anden generation af deres brændselscellebiler på gaden.

- Metanol kan produceres ved hjælp af elektricitet, og på den måde kan man lagre elektricitet gennem metanolproduktion. Derfor er de første biler også gået til virksomheden innogy, som er den grønne del af det store tyske energiselskab RWE. De satser bl.a. på metanol, og derfor er de interesseret i vores biler. Men for os er målet kommercielt salg af bilerne til kommuner og virksomheder, fortæller Mads Friis Jensen, som er Chief Commercial Officer i SerEnergy.

Han forklarer, at i brændselscellebilerne omsætter brændselscellerne metanolen til strøm, som får bilen til at køre. På den måde kombinerer bilerne batteriteknologi med brændstof i en klassisk form – bare uden partikelforurening og uden CO2-udledning. Og tankes der med grøn metanol, som er det der bruges i Danmark, er det samtidig CO2-neutralt fra ”well-to-wheel”.

Læs også: Styrket europæisk marked skal sikre mere grøn energi

Hønen og ægget

Som mange af de andre nye teknologier på transportområdet, er brændselscellebilen ny og endnu en del dyrere i produktion end tilsvarende benzin- eller dieselkøretøjer. Der mangler også muligheder for at tanke metanol. Faktisk er der indtil videre kun én metanoltankstation i Danmark – og den ligger naturligvis i Aalborg. Alligevel er Mads Friis Jensen optimist.

- I forhold til andre af de nye teknologier som f.eks. el og brint kræver det meget lidt at skabe den nødvendige infrastruktur. Du kan faktisk bare stille en ekstra stander med metanol op på en klassisk tankstation – og i øvrigt behandle metanol på sammen måde som benzin eller diesel. Derfor tror jeg også, at både efterspørgslen og infrastrukturen kommer, når vi får vist, at teknologien i praksis vil være både billigere og bedre for forbrugeren. Og der er vi snart, siger han.

SerEnergy er ude over de første testfaser og arbejder nu trin for trin på at sætte en masseproduktion op i samarbejde med Nissan. Sideløbende kører de projektforløb med forskellige virksomheder og offentlige kunder i både Aalborg-området, Tyskland og Kina.

Der bliver et hul i markedet

Mads Friis Jensens tro på fremtiden næres også af, at mange større byer verden over netop nu indfører forbud eller begrænsninger på kørsel med dieselbiler for at sænke partikelforureningen, som mange steder er blevet kvælende. Det skaber et hul i markedet, som f.eks. kunne fyldes med metanoldrevne biler.

- Det er svært at sige, hvilke teknologier der er mest klimavenlige. Det afhænger jo ikke kun af, hvad der sker, nå bilen kører, men også af hvor miljøbelastende det er at producere bilen og brændstoffet. Men partikelforureningen i byerne slår millioner af mennesker ihjel, og det problem er der et stigende fokus på at få løst – også helt uafhængigt af klimaindsatsen, understreger han.

Derfor ser han heller ikke, at hjemmemarkedet i Danmark er det, som vil afgøre om SerEnergy får succes med brændselscellebilerne eller ej.

- Hjemmemarkedet er godt, fordi vi har mulighed for at følge meget detaljeret med i, hvad vores kunder erfarer. Men det er ude i verden de store markeder ligger. På den måde kan Danmark også få meget mere ud af den grønne omstilling med virksomheder som vores, der er vokset fra 12 medarbejdere til over 100 på få år, siger Mads Friis Jensen.

Læs også: Afrika kan være en grøn guldgrube for danske virksomheder

Hjælp de nye teknologier på vej

Thomas Møller Sørensen, som er branchedirektør for Bilbranchen i DI, glæder sig over, at danske virksomheder som SerEnergy er med i udviklingen af nye teknologier til transportsektoren. Derfor så han også gerne, at bilafgiftssystemet i højere grad hjalp de nye og renere, men også i startfasen dyrere, teknologier på vej.

- Der er adskillige nye teknologier i spil, som tilsammen skal erstatte forbrændingsmotoren, som vi kender den i dag. Dens æra er ved at være forbi. Men det er endnu for tidligt at vælge en vinder ud blandt teknologierne. Derfor er det afgørende, at vi skaber de rigtige vilkår for omstillingen – bl.a. gennem et fornuftigt afgiftssystem, som ikke fokuserer på bilens pris, men i stedet på, hvad den kan. Så kan markedet selv afgøre, hvilke teknologier der på sigt skal spille de vigtigste roller,” siger Thomas Møller Sørensen.

Læs også: Milliardfond kan give danske grønne energiløsninger medvind

07.02.2024Dansk Industri

Sponseret

Har du styr på ESG, CSRD og ESRS?

12.01.2024Dansk Industri

Sponseret

Ny ESG & Bæredygtighedsportal hos Dansk Industri (DI)

04.09.2023Dansk Industri

Sponseret

Danske produktionsvirksomheder skaber konkurrencefordele gennem Klimaklar Produktionsvirksomhed

04.09.2023Dansk Industri

Sponseret

CO2-regnskab, bæredygtig produktion, klimaklar.

21.06.2023Dansk Industri

Sponseret

Organisering af Bæredygtighed og ESG er et ledelsesansvar

15.06.2023Dansk Industri

Sponseret

Rådgiverne er afgørende for deres kunders bæredygtige og ansvarlige forretning