Mitsubishi indrømmer brændstofsnyd
Den japanske bilgigant Mitsubishi indrømmer at have fiflet med test af over 600.000 biler for at kunne præsentere et kunstigt lavt brændstofforbrug.
”Upassende adfærd i brændstofforbrugstest”. Sådan betegner den japanske bilproducent Mitsubishi selv omdrejningspunktet i den sag, bilgiganten har fået på halsen, efter at man på et pressemøde i Tokyo i sidste uge måtte indrømme at have fusket med en række testforløb.
Nærmere bestemt drejer det sig om ca. 625.000 biler Mitsubishi- og Nissanbiler, hovedsagligt produceret til det hjemlige marked, hvor Mitsubishi altså har fiflet med deres laboratorietest for at få dem til at præsentere et kunstigt lavt brændstofforbrug, ligesom testmetoden var en anden end påkrævet i japansk lovgivning.
I en pressemeddelelse tilbyder Mitsubishi Motors Corporation (MMC) sin ”dybeste undskyldning” over for både kunder og stakeholders, og understreger, at man vil fortsætte den proces, der førte til opdagelsen af testsnyddet.
Vil også undersøge biler solgt til udlandet
Som næste led i denne interne undersøgelse planlægger man således at nedsætte en komité kun bestående af eksterne eksperter, ligesom man har stoppet produktionen af de implicerede biler og vil ”diskutere kompensationsmuligheder” i den forbindelse.
De kompromitterede data indgår i testresultater indgivet til det japanske transportministerium, men på grund af ”emnets alvor” vil man også igangsætte en undersøgelse omkring biler produceret til det udenlandske marked.
Indrømmelsen fra Mitsubishi blev straks straffet på den japanske børs, hvor selskabets aktie ifølge Bloomberg straks faldt med over 15 procent, det største fald på en dag siden 2004, da Mitsubishi blev udsat for hård kritik for at have skjult en række sikkerhedsfejl i flere af sine biler.
For nylig har de to sydkoreanske bilmærker Kia og Huyndai måtte til lommerne og betale milliarder til de amerikanske myndigheder pga. af lignende sager, og kombineret med Volkswagenaffæren fra sidste år, kan det få indirekte konsekvenser for Mitsubishi.
Læs også: Volvo vil sælge 1 mio. el- og hybridbiler frem mod 2025
”Det her er anderledes en Volkswagen, men markedet er blevet meget følsomt over for den her slags nyheder, og derfor kan den få tilsvarende konsekvenser for Mitsubishis salg og omdømme. Det er skidt for deres image, også fordi det ikke er første gang, der har sådan en sag her”, siger analytiker ved Tokai Tokyo Research Center, Seiji Sugiura, til Bloomberg.
-AK