Modevirksomheden Ganni udfaser læder i deres kollektioner
Den danske mode-darling Ganni, der har plantet sig solidt både på den danske og internationale modescene, udfaser nu over en tre-årig periode alt læder i deres kollektioner. Det sker som et led i virksomhedens bæredygtighedsstrategi til trods for, at det ellers har været en profitabel kategori.
Når modevirksomheden Ganni fra år 2023 ikke længere vil have læder i deres kollektioner, har det flere årsager. Den primære årsag er, at virksomheden konstant stræber efter at reducere deres miljøpåvirkning – og her er læder et materiale, der vægter tungt i CO2-regnskabet. Samtidig tror de på, at fremtidens forbruger ikke vil efterspørge skindprodukter.
Det skriver Sourcing Journal.
”At sælge læderprodukter, vil snart være lige så forældet som at ryge på tv”, udtaler Nicolaj Reffstrup, CEO og stifter i Ganni.
Tal fra modewebshoppen Lyst tegner da også et klart billede: Indenfor de seneste år er søgninger på ’vegansk læder’ steget med 178 procent. Ifølge Boston-konsulentfirmaet Lux Research kan det årlige salg af produkter lavet i skind-alternativer stige til over 1 milliard dollars i 2025.
Læs også: Kemikalie-indhold i brugte tekstiler kan hæmme genanvendelse
Ganni har længe kæmpet med at finde et passende alternativ til deres læderprodukter, da mange læder-alternativer indeholder store mængder plastik, opløsningsmidler, bindemidler eller blødgørere for at efterligne udseende og tekniske ydeevne af koskind.
Valget er dog faldet på den italienske virksomhed Vegea, der producerer et skind-lignende produkt lavet af bioaffald fra vinindustrien. Materialet består af 55 procent biomateriale og 45 procent vandbaseret polyurethan - en "relativ lav" mængde plast sammenlignet med andre skind-alternativer.
Ganni udkommer i første omgang med otte styles, som inkluderer sneakers, sandaler og loafers, som vil være tilgængelige på Ganni.com og udvalgte forhandlere fra begyndelsen af 2022.
- MTN