20.10.2015  |  Medarbejder

Når CSR rækker uden for arbejdstiden

CSR og sundhedsstrategier handler nødvendigvis ikke længere kun om det, der sker i arbejdstiden, men kan også række ind i privaten.

Virksomheder har længe arbejdet med socialt ansvar og sundhedsstrategier blandt medarbejderne i arbejdstiden. Men at en virksomhed medtager søvn i sin sundhedsstrategi, er ikke noget, som CSR-ekspert Esben Rahbek Pedersen, professor og ph.d fra Copenhagen Business School, har hørt om tidligere. Dog synes han, at ideen er interessant, skriver finans.dk.

Læs også: Ansatte mangler tid i det daglige og støtte fra chefen

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

”"Søvn er lidt specielt, fordi man virkelig går ind og piller ved noget meget privat, som foregår uden for arbejdstiden"”, siger professoren til finans.dk.

Men hvor meget kan en virksomhed egentlig tillade sig at blande sig i uden for arbejdstiden? Svaret afhænger af, hvordan virksomheden formulerer og implementerer politikken, mener Esben Rahbek Pedersen.

Det kan være en god ting, hvis politikken er skabt ud fra en dialog mellem medarbejdere og ledelse. Men er der derimod tvang, er det problematisk, mener professoren.

Læs også: Arbejdsgivere presser syge medarbejdere på job

”"Så længe det er et tilbud, kan man gøre meget. Men grænsen mellem tilbud, forventninger og krav kan være flydende. Det er svært at sige præcist, hvornår det er okay eller ikke okay at blande sig i, hvad de ansatte går og laver uden for arbejdstiden, f.eks. ryger, drikker, ser porno, dyrker ekstremsport, kører for stærkt eller går på casino"”, siger han til finans.dk.

-SSM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere