22.11.2016  |  Kommunikation

Når vagthunden bider – fra mediekrise til styrket forretning

Indhold fra partner Hvad er dette?

Selvom man som virksomhed har robuste CSR-programmer, er der ingen garanti for, at man kan undgå kritik. For Dell i Sverige blev en mediekrise sidste år til en reel forretningstrussel. Men det lykkedes dem at vende krisen til styrket forretning.

Med en Danwatch-rapport og et senere kritisk svensk TV-program om kritisable arbejdstagerforhold i IT-virksomheders leverandørkæde, stod krisen pludselig for døren hos IT-giganten Dell i Sverige sidste år.

For selvom du som virksomhed har nok så robuste CSR-programmer, så er dette ikke en garanti for at du ikke bliver hængt ud i medierne.

Det svenske dokumentarprogram fokuserede kun på de oprindelige problemer, men udelod at fortælle hvad der var blevet gjort ved dem, og viste dermed ikke et retvisende billede af arbejdsforholdene i leverandørkæden, forklarer Louise Koch, som i år tiltrådte som Dell's Corporate Sustainability Lead for Europe, Middle East & Africa.

Så hvad gør du?

Så hvad gør man, når medierne slås om prisen for den mest kritiske historie om din virksomhed, så det begynder at blive en reel forretningstrussel?

For Dell skabte det en mulighed for, at virksomheden kunne fortælle sine kunder om sit seriøse arbejde med udvælgelse og samarbejde med leverandører for at sikre både kvalitet og ansvarlighed .  

Det blev også til et skub på videreudviklingen af virksomhedens CSR-arbejde. 

For som de eneste i branchen, arbejder Dell nu med det, som de kalder for radical transparency, hvor de ikke kun offentliggør audit-resultater og fremskridt på deres hjemmeside, men som de eneste også inviterer kunder med til at besøge leverandørerne i Kina. 

Minikonference 29. nov.

På minikonferencen "CSR kriser og dilemmaer" den 29. november kan du møde Louise Koch, som vil fortælle mere om, hvordan Dell vendte krise til mulighed.

På minikonferencen vil du også møde:

  • Kommunikationsdirektør Stine Hove Marsling, der til dagligt arbejder med samfundsansvar i Danske Spil
  • Investeringsanalytiker Pelle Pedersen fra PKA, et af Danmarks største pensionsselskaber, som skal sikre at 250 mia. af vores pensionskroner giver et rentabelt afkast uden at gå på kompromis med etik og ansvarlighed.
  • Social business ekspert Tania Ellis, som vil indlede minikonferencen med en introduktion af globale trends og cases på (håndtering af) forskellige former for CSR-kriser og dilemmaer.

Undervejs vil der være rig mulighed for at diskutere, netværke og udveksle gode råd til, hvad du selv kan gøre for at forebygge - og i værste fald - håndtere situationen, hvis CSR-krisen virkelig kradser.

Minikonferencen er for dig som:

  • Arbejder med samfundsansvar og kommunikation

  • Ønsker konkret inspiration og idéer til egen praksis

  • Vil have indblik i andres praktiske erfaringer

  • Har lyst til at møde og netværke med andre fagfolk med samme interesser som dig.

Læs mere og tilmeld dig minikonferencen hér.

Mere fra TANIA ELLIS – The Social Business Company

TANIA ELLIS – The Social Business Company

http://www.thesocialbusinesscompany.com

Vi hjælper virksomheder med at skabe værdi for både samfund og bundlinje ved at koble forretning med samfundsansvar og innovation gennem vores: Social Business Speaking - inspirationsforedrag om sociale business trends. Social Business Academy - kurser og certificeringer for professionelle, der arbejder med CSR/CSI  Social Business Club - netværk og mini…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere