18.12.2015 | Klima, miljø og energi
Næsten hver anden dansker vil købe bæredygtigt tøj
Indhold fra partner Hvad er dette?
En ny undersøgelse fra Epinion for Deloitte viser at 43 procent af danske forbrugere gerne vil betale mere for bæredygtigt tøj – 37 procent er sågar villige til at betale op til 20 procent mere for bæredygtighed.
Den danske modebranche har længe stået over for et dilemma. På trods af modebranchens øgede fokus på bæredygtighed, har mange modevirksomheder ikke kunnet mærke interesse fra deres kunder omkring bæredygtigt tøj. Den seneste undersøgelse fra Deloitte viser et skred, hvor flere og flere danske forbrugere nu efterspøger bæredygtigt tøj og rent faktisk er villige til at betale en merpris for dette. Hele 6 procent svarer at de er villige til at betale den dobbelte pris for bæredygtigt tøj.
”Vi har i de seneste år set en udvikling i udbuddet af bæredygtigt tøj – især i forbindelse med børnetøj – men med de nyeste tal kan vi konstatere et trendgennembrud og at tendensen er her for at blive. Med undersøgelsesresultaterne vil modebranchen nu have et endnu stærkere incitament for at arbejde med bæredygtighed, for at kunne møde forbrugerens forventninger” , siger Bahare Haghshenas, senior manager i Deloitte Sustainability.
I lyset af lanceringen af FNs Sustainable Development Goals og den nyligt underskrevne COP21-klimaaftale, vil danske modevirksomheder gennem arbejdet med bæredygtighed og social ansvarlighed have en unik historie at fortælle sine kunder.
”Når så mange forbrugere i dag er villige til at betale en merpris er det op til modebranchen at gribe bolden og fremme det bæredygtige valg, sådan at vi kommer i mål med at skabe en bæredygtig modeindustri, der skaber holdbare løsninger både i dag, i morgen og i fremtiden”, siger Bahare Haghshenas.
Tidligere på året udgav Deloitte en stor analyse af modebranchen. Analysen sætter fokus på bæredygtighed og indeholder bl.a. interviews med Mads Nørgaard, LauRie og BARBARA I GONGINI. Se hele analysen her: http://www2.deloitte.com/dk/da/pages/consumer-business/articles/Dansk-mode-hitter-i-Indien-og-Rusland.html
Om undersøgelsen:
Tallene i undersøgelsen er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte:
Indgår overvejelser om bæredygtig produktion, når du køber tøj?
- Ja, altid: 4 pct.
- Ja, nogle gange: 37 pct.
- Sjældent: 30 pct.
- Aldrig: 23 pct.
- Ved ikke: 5 pct.
Hvor meget vil du betale ekstra for tøj, der produceret på en bæredygtig måde?
- Jeg vil ikke betale ekstra: 32 pct.
- Op til 20 pct. ekstra: 37 pct.
- Op til 50 pct. ekstra: 6 pct.
- Op til dobbelt pris: 1 pct.
- Mere end dobbelt pris: 0 pct.
- Ved ikke: 23 pct.
Strategi & ledelse

Supply Chain Sustainability – How to ensure real progress?
Ambitious commitments require end-to-end transparency. Stakeholders welcome the ambition, but want to check progress
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt innovationsprogram for SMVer skal udvikle bæredygtige løsninger med afsæt i 3D-print
AM Sustain er et innovationsprogram for små og mellemstore virksomheder med fokus på AM-teknologi/ 3D-print og bæredygtighed under Dansk AM Hub. Programmet implementeres i samarbejde med Deloitte. Dansk AM Hub er initieret og udviklet af Industriens Fond.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

En fjerdedel af verdens arbejdskraft er truet af klimaforandringer
En ny rapport fra Deloitte slår fast, at over 800 millioner jobs er truet af ekstremt klima og de økonomiske konsekvenser af omstillingen. Rapporten peger dog også på et potentiale for skabelsen af 300 millioner nye jobs i 2050, hvis verdens ledere handler og investerer rettidigt i en bæredygtig omstilling af arbejdsmarkedet.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

How can you implement the SDGs in your business?
Hear how the professional board member, Stine Bosse, our Minister for Finance, Kristian Jensen, and the CFO, Rebecca Self, address the SDGs in short video interviews.
Indhold fra partner
Supply chain

Join Deloitte’s Supply Chain Panel
You have a great opportunity to be part of a growing community!
Indhold fra partner
Samfund

Råd til en vellykket ansættelse af flygtninge på din arbejdsplads
At få flygtninge vellykket ombord på en arbejdsplads kræver mere end den sædvanlige onboarding-proces. At fastholde dem kræver ofte også en bredere indsats for en inklusiv arbejdsplads end mange begår i dag.
Indhold fra partner