Nemlig.com under voldsom kritik for deres chaufførers arbejdsvilkår
Ekstreme løft, 15-timers arbejdsdage, urimelige deadlines og flere måneders arbejde uden fridage er blot et udpluk af de arbejdsvilkår chaufførerne hos Nemlig.com hver dag står overfor.
Massiv nedgang, massevis af opsigelser og virksomheder, der må give op. Sådan kender vi de fleste branchers dans med corona-pandemien.
Det gælder dog ikke onlinesupermarkederne, der er steget med 34 procent fra 2019 til 2020. Nemlig.com strøg ubesværet ind på top 5-listen over de mest benyttede hjemmesider, som den tredje største online-portal i Danmark – kun overhalet af Zalando og Matas. En vækst der sikrede online-supermarkedet en omsætning på mere end 2 milliarder sidste år.
Det skriver Politiken.
En succes der nu viser en voldsom slagside. Den seneste uge har budt på massiv kritik af online-giganten efter at flere af Nemlig.coms chauffører er stået frem i pressen omkring horrible arbejdsforhold.
”Det kan ikke lade sig gøre at bære 10 tunge kasser op på 5. sal på fem minutter, men jeg bliver nødt til at prøve. Hvis jeg bliver forsinket på ruten, får jeg en bøde fra Nemlig.com, som jeg har oplevet kan være på op til 2.000 kroner. Og hvis jeg leverer en kasse til den forkerte kunde, skal jeg betale indholdet af kassen. Jeg tjener omkring 700 kroner på en hel arbejdsdag, og det er stressende hele tiden at vide, at jeg kan miste flere penge, end jeg tjener, hvis jeg laver en fejl”, lyder det fra en af chaufførerne.
Det hårde arbejdspres og bøderne udgør kun en brøkdel af de episoder, der er blevet beskrevet. Ekstreme løft, 15-timers arbejdsdage, flere måneders arbejde uden fridage og brud på færdselsloven for at kunne overholde de stramme deadlines er hverdagen for mange chauffører.
Læs også: Menneskehandel til tvangsarbejde finder sted i Danmark, men bagmænd dømmes ikke
På kanten af loven
”De forhold, der bliver beskrevet, er åbenlyst et brud på loven, og jeg mener, at Nemlig.com har et forklaringsproblem”, siger Professor emeritus og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, Henning Jørgensen.
Jakob Hjort Bønløkke, der er afdelingslæge og forsker i fysisk nedslidning på arbejdsmarkedet på Aalborg Universitetshospital belyser ligeledes den sundhedsmæssige uforsvarlighed ved arbejdsforholdene:
”Som læge kan jeg konstatere, at det ikke er sundhedsmæssigt forsvarligt at arbejde på den måde, som der bliver beskrevet, og det er ikke et job, man kan have i mange år uden en meget stor risiko for varige fysiske mén. Derfor er det også min klare vurdering, at de forhold, som er beskrevet, er ulovlige”.
Fælles for alle chaufførerne, Politiken har talt med er ligeledes, at ingen af dem har betalt deres skat korrekt. Nogle chauffører får hele deres løn kontant, mens andre får den ene halvdel sort, og den anden halvdel som en lønindbetaling.
Selv om arbejdsforholdene bliver betegnet som ulovlige, er det dog ikke Nemlig.com, der har det juridiske ansvar. Transportdelen er nemlig udliciteret til private vognmænd, der fungerer som chaufførernes arbejdsgivere.
Politisk indblanding
På Christiansborg har debatten skabt genklang, og flere ordførere vil stille spørgsmål til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard om sagen i næste uge.
”I nogle brancher er der over tid sket en forråelse og øget brutalisering af arbejdsforholdene. Det er blevet værre under coronaen, hvor flere er ansat på den måde. Det er en trussel mod de gode forhold, vi traditionelt har haft i Danmark og det må stoppes«, siger Karsten Hønge, SF’s ordfører på beskæftigelsesområdet og fortsætter:
”Det presser arbejdsmarkedet og er en klar trussel mod de ordninger og reguleringer, vi har i Danmark. Et firma som Nemlig.com formulerer sig med udtryk som »code of conduct«. Det lyder flot, men i virkeligheden er det ikke til at holde ud med den form for ’moderne jysk’. I realiteten er de jo benhårde kapitalister, som bare vil have deres varer ud så billigt som muligt. De tiltrækker ansatte, som ikke er i fagforening og ikke kender arbejdsforholdene i Danmark”.
Formanden for beskæftigelsesudvalget i Folketinget, Bjarne Laustsen (S) mener at en virksomhed som nemlig.com, som slår sig op på netop bæredygtighed bør have langt mere styr på hele deres værdikæde.
”Hvis man sætter andre til at løse opgaverne for en, skal reglerne også holdes der”, understreger han.
Nemlig.coms reaktion
I kølvandet på kritikken har nemlig.com valgt at sætte bøderne foreløbig på stand-by ligesom et advokatfirma er sat til at kortlægge kvaliteten og efterlevelsen af kontrakter med vognmændene.
De fastholder dog at ansvaret primært ligger hos de selvstændige vognmænd:
”Vi er rigtig ærgerlige over at høre om de oplevelser, I har fået fortalt af mennesker, som har været ansat hos nogle af vores samarbejdspartnere. Det bekræfter os bare i, hvor vigtigt det er at fokusere på at sikre en tæt opfølgning, hvordan vores samarbejdspartnere lever op til bl.a. vores ”Code of Conduct”, skriver Marie-Louise Munter, chef for kommunikation og bæredygtighed hos Nemlig.com i en pressemeddelelse.
- MTN