24.10.2019 | Klima, miljø og energi
Nemlig.coms el-drevne VW-varevogn har fået en god start på de danske veje
Siden juni har nemlig.com testkørt den el-drevne varevogn Volkswagen e-Crafter. Ifølge adm. direktør og stifter af nemlig.com, Stefan Plenge, er tilbagemeldingerne gode, men varevognens rækkevidde er dog endnu ikke tilfredsstillende.
Med introduktionen af el-drevne varevogne fra Volkswagen håber nemlig.com, at de kan blive Danmarks mest bæredygtige supermarked. Foto: Volkswagen Danmark.
I sommer rullede det danske onlinesupermarked nemlig.com en el-dreven varevogn af mærket Volkswagen e-Crafter ud på de danske veje, som et led i selskabets plan om at gøre forretningen grønnere.
Læs også: Volkswagen løfter indsatsen i omstillingen til elbiler
”Med introduktionen af eldrevne varevogne tager vi nu næste skridt i rejsen mod at blive Danmarks mest bæredygtige supermarked, og målet er indenfor en kortere årrække at alle kundernes ordrer leveres af klimaneutrale varevogne”, sagde adm. direktør og stifter af nemlig.com, Stefan Plenge, dengang i en pressemeddelelse.
"Vognmændene har kun rosende ord til overs for komfort og køreegenskaber. Der er fantastisk stilhed i kabinen under kørsel, men vognmændene skal vænne sig til, at man ikke lige kan svinge forbi en tankstation, tanke og så være videre efter fem minutter", siger Stefan Plenge om de el-drevne varevogne. Foto: Volkswagen Danmark.
Siden er der gået nogle måneder, og varevognen har overstået sin indkøringsperiode. Derfor har Bil Magasinet nu taget en snak med Stefan Plenge om, hvordan det hele er forløbet.
"Indkøringen gik godt. Vi fik den hurtigt på gaden og gennemført de første leveringer til vores kunder, der alle har taget utrolig godt imod initiativet”, fortæller Stefan Plenge til Bil Magasinet og fortsætter:
"Vognmændene har kun rosende ord til overs for komfort og køreegenskaber. Der er fantastisk stilhed i kabinen under kørsel, men vognmændene skal vænne sig til, at man ikke lige kan svinge forbi en tankstation, tanke og så være videre efter fem minutter. Heldigvis hjælper e-Crafter vognmanden med at tilpasse kørerstilen, så kapaciteten udnyttes bedst muligt og sikrer, at batteriet holder længere på strømmen”.
Batteriets rækkevidde endnu ikke tilfredsstillende
Ifølge nemlig.com er brændstoftanken i Volkswagen e-Crafter erstattet af lithium-ion-batterier. Bilen kan desuden oplades på mange forskellige former for elstik, og ved hjælp af offentlige ladestationer burde batteriet kunne oplades fra nul til 80 procents ydelse på kun 45 minutter. Batteriet har dog endnu ikke helt kunnet leve op til nemlig.coms daglige kørselsbehov.
"Det er desværre alt for lille til at kunne yde en tilfredsstillende rækkevidde for os. På en fuld opladning kører den op til 110 km, hvorfor vi kun kan bruge bilen til de korte ture, ligesom vi skal afsætte tid til ladning mellem ruterne, hvilket tager en del tid. Vi glæder os til, at varebilsproducenterne snart lancerer el-varevogne med en rækkevidde på op til 500 km pr. opladning”, siger Stefan Plenge til Bil Magasinet.
Nu hvor indkøringen er veloverstået bliver den næste store test den nært forestående vinter, hvor varevognen bliver udsat for lavere temperaturer end hidtil.
”Vi har testet bilen grundigt i opstarten, så vi føler os godt forberedte. Hvis vi får en lang og hård vinterperiode, så kan vi naturligvis blive tvunget til at lave en justering af den daglige anvendelse af bilen”, siger Stefan Plenge til Bil Magasinet.
Indtil nu er e-Crafter-varevognen blevet tildelt ruter i København, men på sigt er det nemlig.coms målsætning, at samarbejdspartnere kan erstatte deres eksisterende flåde af varevogne, som kører på fossile brændstoffer med de nye eldrevne varevogne. Det kræver dog, at varevognen kan køre længere pr. opladning, og så håber Stefan Plenge også på lidt hjælp fra den nye regering:
Læs også: Volkswagen præsenterer nye løsninger for bæredygtig transport
"TCO (totalomkostninger. red.) er cirka 115 procent højere end på en almindelig VW Crafter. Vi håber derfor, at den nye regering i lyset af dens ambitiøse målsætning om at reducere Danmarks drivhusgasser med 70 procent i 2030 vil fjerne afgiften på elbiler og andre klimavenlige biler, så disse nye teknologier bliver mere konkurrencedygtige med benzin- og dieselbilerne”, siger han til Bil Magasinet.
- JMA
Supply chain

Knaphed på sand, sten og grus: Københavns betonaffald skal sikre råstoffer til fremtidens byggeri
Et nyt samarbejde mellem betonproducenten Unicon og Norrecco, der behandler byggeaffald med henblik på genanvendelse, vil modvirke mangel på råstoffer ved at udnytte større dele af overskuds- og nedrivningsbeton i hovedstadsregionen.
Medarbejder

Jo yngre vi er, jo mere åbne er vi om vores løn
Mere end halvdelen af danskerne taler om deres løn med kollegerne. Særligt de yngre generationer på arbejdsmarkedet er åbne om deres løn. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra IDA.
Klima, miljø og energi

Dansk FN-chef: Vi kan ikke genanvende os ud af klimakrisen
Inger Andersen, generaldirektør for FN's miljøprogram, advarer mod en stigende produktion af plastik.
Strategi & ledelse

Globalt værktøj skal hjælpe virksomheder med at opgøre deres aftryk på biodiversiteten
Taskforce on Naturerelated Financial Disclosures (TNFD) har netop lanceret et nyt rapporteringsværktøj, som virksomheder kan bruge til at opgøre deres aftryk på og afhængighed af naturen. Finans Danmark og UN Global Compact Network Denmark har stået i spidsen for en Nordisk konsultationsgruppe, som har bidraget til at udbrede kendskabet til det nye værktøj.
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.
Samfund

Rapport: Uinteresserede ministre er grund til manglende verdensmålsvurderinger i lovforslag
Næsten ingen lovforslag får påpeget negative konsekvenser for verdensmålene. Grunden findes hos uinteresserede politikere og embedsmænd.