Ni anbefalinger til at arbejde med CO2 i leverandørkæden
Udledninger af CO2 vil i mange virksomheder være langt større i leverandørkæden end i virksomhedens egen drift. Men hvordan får man leverandørbasen med på vognen? Det har World Economic Forum og BCG udgivet en rapport om.
World Economic Forum (WEF) og Boston Consulting Group (BCG) har i fællesskab udgivet rapporten “Net-Zero Challenge: The Supply Chain opportunity”, der præsenterer en række anbefalinger til, hvordan man kan tackle udfordringen med at reducere CO2-udledninger i ens leverandørkæde.
Rapporten beskriver, at cirka 40 procent af alle emissioner i forsyningskæderne kan blive fjernet med tilgængelige og omkostningslave virkemidler og teknologier. Rapportforfatterne definerer ’omkostningslav’ som under 10 Euro eller 12 US dollars per ton CO2-reduktion. Virkemidlerne omfatter for eksempel cirkularitet, effektivitet og vedvarende energi – og konkluderer påvirkningen af produktomkostninger er marginal. Selv et nul-udledningsmål beregnes f.eks. til at medføre en prisstigning på beskedne 1-4 procent for slutkunden.
Samtidig konkluderer rapportens forfatter dog også, at dekarbonisering af leverandørkæder er svært, og at selv førende virksomheder kæmper med at få de data, de har brug for, og dermed også med at sætte gode mål og levere relevante standarder, som deres leverandører skal leve op til. For mange er leverandør-landskabet fragmenteret og udledninger gemmer sig dybt nede i leverandørkæden. Dertil kommer, at reduktioner eller eliminering af udledninger kan kræve at man sæte ind på brancheniveau fordi opgaven ikke kan håndteres af én virksomhed alene.
Læs også: Klimkrav kan blive en god forretning for danske SMV'er
Det skal dog ikke forhindre nogen i at gå i gang med arbejdet, og rapporten har desuden interviewet en række globale virksomheder om, hvad deres ’hemmelige tricks’ for at lykkes med arbejdet med CO2 i leverandørkæden er. Det er der kommet ni anbefalinger ud af.
Konkrete tiltag for at komme i gang
De ni anbefalinger er:
- Opbyg en omfattende baseline med data om udledninger – udvid den løbende med data fra leverandører.
- Opstil ambitiøse og holistiske reduktionsmål.
- Undersøg om det er muligt at hente CO2-reduktioner ved at genoverveje valg foretaget i produktdesignet.
- Undersøg reduktionspotentialet i at source geografisk anderledes.
- Opstil ambitiøse indkøbsstandarder.
- Samarbejd med leverandører om at finde virkemidler til at mindske CO2-udledninger
- Find sammen med fagfæller og ’konkollegaer’ om at afstemme branchemål og definere en fælles ramme for indsatser, der kan fremme klimakampen.
- Gør brug af skalering og volumen til at drive efterspørgsel og nedbringe prisen for grønne løsninger.
- Udvikl interne governance-mekanismer som benytter emissioner som en styringsmekanisme og afstem incitamentsordninger for beslutningstagere med emissionsmål.
”Denne vigtige rapport viser, hvordan virksomheder har muligheden for at gøre en kæmpe forskel i kampen for at forbedre klimaet ved også at fjerne kulstof fra forsyningskæden. Interaktionen mellem regeringer og virksomheder for at gribe denne mulighed er vigtig. Vi indbyder alle ledere til at tage del og hjælpe med at bygge momentum for denne væsentlige dagsorden”, fortæller Dominic Waughray, der er administrerende direktør for World Economic Forum.
Otte leverandørkæder er årsag til halvdelen af al CO2
Rapporten dokumenterer også, at kun otte forsyningskæder - omend i med brug af temmelig brede branchefortegnelser - står for halvdelen af alle CO2-udledninger globalt målt fra råmaterialer til produktionen af slutproduktet. Fødevarer alene står for omkring 25 procent af udledningerne. Se figuren nedenfor.
Rapporten med detaljer fra analyserne og anbefalinger kan findes her.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: klimastrategier
Hvad skal en god klimastrategi kunne i dag? Og hvordan kommer man i gang? CSR.dk leder efter svarene.