Nike med i Ellen MacArthur Foundation

Den amerikanske sportsgigant Nike er netop trådt ind i Ellen MacArthur Foundation som Global Partner. Dermed støtter en af verdens største tøj- og udstyrsproducenter op om skiftet til cirkulær økonomi.

Nike er trådt ind som Global Partner i Ellen MacArthur-fonden. Foto: Flickr/Maxime Fort.

19.05.2016

CSR.dk

Det er en af de helt tunge drenge, der har meldt sig under fanerne i Ellen MacArthur-fonden, der arbejder for at accelerere verdenssamfundets transition til en regenerativ cirkulær økonomi. Nike, Inc, er at regne som verdens førende designer, producent og distributør af sportstøj, -sko og udstyr, og bruger enorme mængder ressourcer i sin fremstillingsproces.

Læs også: Flere virksomheder ser lyset i den cirkulære økonomi

Derfor vækker det selvsagt glæde hos fondens stifter, Dame Ellen MacArthur, at den amerikanske mastodont i sidste uge annoncerede sit partnerskab med fonden, der gør Nike til den 9. i rækken af Global Partners sammen med bl.a. H&M, der kom med i selskabet i efteråret 2015.

”Vi er meget tilfredse med at byde Nike velkommen i vores eksisterende gruppe af globale partnere, der deler vores vision om at understøtte en systematisk forandring i retning af en cirkulær økonomi og på den måde inspirere en generation til at skubbe på for denne forandring. Nike er et af de største sportsbrands i verden og en industriel leder, der længe har være bevidste om, at ressourcer er begrænsede og at man skal tænke i cirkulær innovation for at holde sig på toppen”, siger Ellen MacArthur.

Cirkulært fokus
For Nike skal partnerskabet med Ellen MacArthur-fonden være med til at understrege virksomhedens fokus på den cirkulære tankegang som en del af forretningsmodellen. Man følger således to kerneprincipper om design og innovation i arbejdet med at adressere sit overordnede impact, vandforbrug, genbrug af biprodukter og effekten af materialer og processer i forbindelse med produktionen.

”Bæredygtig innovation er lokomotivet for vores fremtidige vækst og en katalysator, der skal revolutionere den måde, vi driver forretning på. Som en del af vores vækst strategi har vi udstukket en vision for en low-carbon, closed-loop future, og vi tror fuldt og fast på at transitionen fra en lineær til en cirkulær forretningsmodel vil accelerere vores evne til at skabe det bedste udstyr til fremtidens atleter”, sagde Chief Sustainability Officer og VP, Innovation Accelerator hos Nike, Hannah Jones, i forbindelse med annonceringen af partnerskabet.

Læs også: Genbrug med H&M

Gennem samarbejdet er målet for de to parter at ”identificere muligheder for at opnå positive, langsigtede forandringer via den cirkulære økonomi” gennem ”specifikke projekter, der kan skabe værdi for alle involverede”, som det hedder i en udtalelse fra fonden.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online