Nordisk samarbejde tager Ateas bæredygtighedsstrategi til nye højder
Bæredygtighed er en central del af den nordiske forretningsstrategi mod 2024, og alle syv lande i Atea Group vil styrke samarbejdet yderligere indenfor bæredygtighed. Det er to vigtige skridt for at nå i mål med den overordnede strategi, der blev besluttet i 2020.
“Vi har en unik position på markedet og en fantastisk mulighed for at hjælpe vores kunder med at skabe grøn omstilling ved brug af it”, siger Chiara Selvetti, der er direktør for bæredygtig forretning i Atea Group.
Chiara Selvetti har ansvaret for at styrke Ateas bæredygtighedsarbejde med fokus på kunder og samarbejdspartnere. Hun har tidligere stået for at drive bæredygtighed i Atea Sverige. Den nye koncernrolle sender et klart signal om bæredygtigheds betydning for Ateas fremtid.
”Et af de store spørgsmål, der diskuteres i bestyrelseslokaler i dag er, hvordan virksomheder kan styrke deres fremdrift i forhold til bæredygtighed, inden for de planetariske grænser, der er aftalt i vores fælles verdensmål. Spørgsmålet er også vigtigt for Atea, hvorfor vi nu integrerer bæredygtighed i den overordnede forretningsmodel”, siger Chiara.
Atea understøtter bæredygtige valg
Som førende i Norden har Atea en nøglerolle i at hjælpe vores kunder med at nå deres bæredygtighedsmål gennem it. Det handler om at identificere, fremme og skalere eksisterende løsninger og fremme bæredygtige valg.
Dialogen med Ateas partnere vil ligeledes blive styrket, når Atea har en fælles, nordisk stemme.
”Hvis it og digitalisering skal være en troværdig og inspirerende katalysator for bæredygtig omstilling, skal it-branchen selv være bæredygtig”, siger Chiara.
Et af nøgleområderne for det nordiske samarbejde er Atea Sustainability Focus, der er et mødested for Nordens engagerede it-indkøbere og den globale it-industri. Med ASF involverer Atea årligt hundredvis af it-beslutningstagere, der gennem årene har udtrykt konkrete forventninger til it-branchen: De ønsker en cirkulær, klimaneutral industri, der respekterer menneskerettigheder. Omstillingen kræver dialog, og indkøberne vil gerne have indsigt i branchens ambitioner, og i hvad de selv kan gøre for at hjælpe.
“Det er første gang vi har et nordisk ASF event med hubs i både Oslo og København. ASF sætter denne gang fokus på konkrete tiltag, som it-indkøbere kan indføre her og nu”, fortæller Andreas Schjølin, der er Sustainability Manager i Danmark.