Norwegian og Airbus viser nye veje for flybranchens klimapåvirkning
Norwegian har lanceret en ny klima- og miljøstrategi, som forpligter dem til at nedbringe deres CO2-udledningen med 45 procent i 2030, og Airbus har tre typer klimaneutrale fly på tegnebrættet.
Norwegian er allerede et af verdens mest brændstofeffektive flyselskaber takket være en moderne og brændstofeffektiv flåde. Norwegian var det første flyselskab i verden, der underskrev FN’s program for klimainitiativer og har forpligtet sig til at blive klimaneutrale i 2050.
Nu opruster Norwegian med en strategi, der understøtter Parisaftalen. Ifølge FNs klimapanel (IPCC, 2018) skal CO2 udledningerne reduceres med 45 procent inden 2030 sammenlignet med 2010, for at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader.
Det skal ske igennem fornyelse af flyflåden og brug af bæredygtigt brændstof.
En vigtig spiller i kampen om kunne opfylde CO2 målsætningerne er leverandørerne, og Norwegian opfordrer derfor deres leverandører til at øge produktionen af bæredygtigt brændstof. Norwegian har i dag en af verdens yngste flyflåder, og det vil fortsat være et fokusområde.
I strategien finder man også en målsætning om at udfase alle former for ikke-genbrugeligt plastik, samt at al den engangsplastik som flyselskabet benytter skal genanvendes senest i 2023.
’De rejsende ønsker i stigende grad mere bæredygtige og smartere alternativer, når de vælger flyselskab. Vi skal være forbrugernes førstevalg ved at reducere og genbruge plastikaffald, sætte skub i bæredygtigt flybrændstof og fortsætte med at flyve med en af verdens yngste flyflåder for at nå målet om at reducere CO2-udledningen med 45 procent inden 2030’, siger Norwegians chef for bæredygtighed, Anders Fagernæs.
Airbus byder på en anden vej
Men på den anden side af de 45 procent ligger behovet for klimaneutralitet, og i denne uge offentliggjorde den franske flyproducent Airbus tre koncepter, som kan blive til kommercielle fly, der ikke påvirker klimaet. Ifølge en pressemeddelelse fra Airbus kan de tre koncepter muligvis komme i brug i 2035.
De tre flykoncepter løser opgaven med at opnå nul-emission på forskellige måder teknologisk, men de har alle hydrogen som primær energikilde.
»Jeg har en stærk tro på, at udnyttelsen af hydrogen - både i syntetisk brændstof og som en primær energikilde for kommercielle fly - har potentiale til at reducere flybranchens klimapåvirkning signifikant,« siger Guillaume Faury, øverste chef for Airbus.
- MT/EHS