Novo Nordisk rækker millionhånd ud til verdens fattigste

I samarbejde med regeringen donerer medicinalvirksomheden over 50 mio. kroner til bekæmpelse af ikke-smitsomme sygdomme i fattige lande.

Novo Nordisk lægger cirka 32 mio. kroner i projekt, der skal hjælpe verdens fattigste. Som f.eks. Zeana Masoud Said fra Tanzania, som har type 1-diabetes og forhøjet blodtryk. Foto: Sala Lewis.

25.09.2018

CSR.dk

Medicinalvirksomheden Novo Nordisk giver en håndsrækning på godt 32 mio. kr. til et nyligt lanceret partnerskabsprojekt, der har sat sig for at bekæmpe ikke-smitsomme sygdomme, som f.eks. diabetes og forhøjet blodtryk, i verdens fattigste lande, skriver Finans.dk. Den danske regering supplerer med knap 20 mio. kr.

Donationen skal hjælpe projektet Defeat-NCD Partnership, etableret af FN som en samarbejdsplatform for virksomheder og regeringer, hvor målet er at samle 100 mio. dollars i alt (cirka 635 mio. kroner). Defeat-NCD Partnership projektet blev oprettet i starten af 2018, men blev officielt lanceret i går i New York. Og med god grund. Omkring 40 millioner mennesker dør hvert år pga. ikke-smitsomme sygdomme, svarende til 70 procent af alle dødsfald i verden. 

Læs også: Novo Nordisk: Vi vil udvikle konkrete løsninger, så vi er relevante, ansvarlige og resiliente

”Vi har i mange år følt en forpligtelse til at sælge vores produkter billigt i disse lavindkomstlande. Vi har en differentieret prispolitik, men vi har fundet ud af, at det ikke er nok bare at sætte prisen ned i disse udviklingslande,” siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk, til Finans.

”Mange steder er der ikke en indkøbs- eller logistikstruktur, der gør, at produkterne kommer frem til patienterne. Og hvis de gør, så er det ofte med nogle store tillæg, at den fordel, vi har skabt ved at sætte prisen ned, bliver spist hos en masse logistikpartnere, der tjener led for led,” siger Novo-topchefen til Finans.

Næste skridt

Defeat-NCD skal i første omgang sætte ind for at hjælpe personer med diabetes og forhøjet blodtryk, men på sigt skal partnerskabet hjælpe med bedre behandling af kræft- og lungesygdomme, og mere generelt arbejde for universel adgang til behandling i verdens fattigste lande.

”Man skaber en markedsplads med udbud, hvor der bliver købt billige produkter fra f.eks. Novo Nordisk, selvom der ikke er nogen garanti for, at det er produkter fra Novo Nordisk. Derfra bruger man så FN’s etablerede kontakter til at få produkterne hele vejen ud, og også nogle gange forbi disse fordyrende mellemled,” siger Lars Fruergaard Jørgensen, til Finans.

Læs også: Sundhedssoftware kan redde liv i verdens fjerneste afkroge

”Som en verdensledende diabetesorganisation har vi svært ved bare at vende det blinde øje til, at man, hvis man bor i et lavindkomstland, ikke har adgang til vores produkter,” siger Novo Nordisk-topchefen til Finans.

Der skal flere partnere til projektet for at det kan løse sin opgave, og det kommer organisationen til at arbejde på i den nærmeste fremtid. Første udbud på markedspladsen forventes at komme til næste år. Drømmer man om et job, hvor man hjælper med at få dette projekt til at flyve, er de fleste sekretariatsfunktioner endnu ikke besat og kan søges her.

- SN

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.06.2025CSR.dk

Nyt værktøj til sundere psykosocialt arbejdsmiljø

16.06.2025Give Steel A/S

Sponseret

Svejsetraileren har besøgt kvindefængslet i Jyderup

12.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal styrke virksomheders arbejde mod diskrimination

12.06.2025BSR

Sponseret

Four Tips for Authentic Business Leadership During Pride 2025

10.06.2025CSR.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle