Novo Nordisk rækker millionhånd ud til verdens fattigste
I samarbejde med regeringen donerer medicinalvirksomheden over 50 mio. kroner til bekæmpelse af ikke-smitsomme sygdomme i fattige lande.
Medicinalvirksomheden Novo Nordisk giver en håndsrækning på godt 32 mio. kr. til et nyligt lanceret partnerskabsprojekt, der har sat sig for at bekæmpe ikke-smitsomme sygdomme, som f.eks. diabetes og forhøjet blodtryk, i verdens fattigste lande, skriver Finans.dk. Den danske regering supplerer med knap 20 mio. kr.
Donationen skal hjælpe projektet Defeat-NCD Partnership, etableret af FN som en samarbejdsplatform for virksomheder og regeringer, hvor målet er at samle 100 mio. dollars i alt (cirka 635 mio. kroner). Defeat-NCD Partnership projektet blev oprettet i starten af 2018, men blev officielt lanceret i går i New York. Og med god grund. Omkring 40 millioner mennesker dør hvert år pga. ikke-smitsomme sygdomme, svarende til 70 procent af alle dødsfald i verden.
Læs også: Novo Nordisk: Vi vil udvikle konkrete løsninger, så vi er relevante, ansvarlige og resiliente
”Vi har i mange år følt en forpligtelse til at sælge vores produkter billigt i disse lavindkomstlande. Vi har en differentieret prispolitik, men vi har fundet ud af, at det ikke er nok bare at sætte prisen ned i disse udviklingslande,” siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk, til Finans.
”Mange steder er der ikke en indkøbs- eller logistikstruktur, der gør, at produkterne kommer frem til patienterne. Og hvis de gør, så er det ofte med nogle store tillæg, at den fordel, vi har skabt ved at sætte prisen ned, bliver spist hos en masse logistikpartnere, der tjener led for led,” siger Novo-topchefen til Finans.
Næste skridt
Defeat-NCD skal i første omgang sætte ind for at hjælpe personer med diabetes og forhøjet blodtryk, men på sigt skal partnerskabet hjælpe med bedre behandling af kræft- og lungesygdomme, og mere generelt arbejde for universel adgang til behandling i verdens fattigste lande.
”Man skaber en markedsplads med udbud, hvor der bliver købt billige produkter fra f.eks. Novo Nordisk, selvom der ikke er nogen garanti for, at det er produkter fra Novo Nordisk. Derfra bruger man så FN’s etablerede kontakter til at få produkterne hele vejen ud, og også nogle gange forbi disse fordyrende mellemled,” siger Lars Fruergaard Jørgensen, til Finans.
Læs også: Sundhedssoftware kan redde liv i verdens fjerneste afkroge
”Som en verdensledende diabetesorganisation har vi svært ved bare at vende det blinde øje til, at man, hvis man bor i et lavindkomstland, ikke har adgang til vores produkter,” siger Novo Nordisk-topchefen til Finans.
Der skal flere partnere til projektet for at det kan løse sin opgave, og det kommer organisationen til at arbejde på i den nærmeste fremtid. Første udbud på markedspladsen forventes at komme til næste år. Drømmer man om et job, hvor man hjælper med at få dette projekt til at flyve, er de fleste sekretariatsfunktioner endnu ikke besat og kan søges her.
- SN