Novo Nordisk rækker millionhånd ud til verdens fattigste

I samarbejde med regeringen donerer medicinalvirksomheden over 50 mio. kroner til bekæmpelse af ikke-smitsomme sygdomme i fattige lande.

Novo Nordisk lægger cirka 32 mio. kroner i projekt, der skal hjælpe verdens fattigste. Som f.eks. Zeana Masoud Said fra Tanzania, som har type 1-diabetes og forhøjet blodtryk. Foto: Sala Lewis.

25.09.2018

CSR.dk

Medicinalvirksomheden Novo Nordisk giver en håndsrækning på godt 32 mio. kr. til et nyligt lanceret partnerskabsprojekt, der har sat sig for at bekæmpe ikke-smitsomme sygdomme, som f.eks. diabetes og forhøjet blodtryk, i verdens fattigste lande, skriver Finans.dk. Den danske regering supplerer med knap 20 mio. kr.

Donationen skal hjælpe projektet Defeat-NCD Partnership, etableret af FN som en samarbejdsplatform for virksomheder og regeringer, hvor målet er at samle 100 mio. dollars i alt (cirka 635 mio. kroner). Defeat-NCD Partnership projektet blev oprettet i starten af 2018, men blev officielt lanceret i går i New York. Og med god grund. Omkring 40 millioner mennesker dør hvert år pga. ikke-smitsomme sygdomme, svarende til 70 procent af alle dødsfald i verden. 

Læs også: Novo Nordisk: Vi vil udvikle konkrete løsninger, så vi er relevante, ansvarlige og resiliente

”Vi har i mange år følt en forpligtelse til at sælge vores produkter billigt i disse lavindkomstlande. Vi har en differentieret prispolitik, men vi har fundet ud af, at det ikke er nok bare at sætte prisen ned i disse udviklingslande,” siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk, til Finans.

”Mange steder er der ikke en indkøbs- eller logistikstruktur, der gør, at produkterne kommer frem til patienterne. Og hvis de gør, så er det ofte med nogle store tillæg, at den fordel, vi har skabt ved at sætte prisen ned, bliver spist hos en masse logistikpartnere, der tjener led for led,” siger Novo-topchefen til Finans.

Næste skridt

Defeat-NCD skal i første omgang sætte ind for at hjælpe personer med diabetes og forhøjet blodtryk, men på sigt skal partnerskabet hjælpe med bedre behandling af kræft- og lungesygdomme, og mere generelt arbejde for universel adgang til behandling i verdens fattigste lande.

”Man skaber en markedsplads med udbud, hvor der bliver købt billige produkter fra f.eks. Novo Nordisk, selvom der ikke er nogen garanti for, at det er produkter fra Novo Nordisk. Derfra bruger man så FN’s etablerede kontakter til at få produkterne hele vejen ud, og også nogle gange forbi disse fordyrende mellemled,” siger Lars Fruergaard Jørgensen, til Finans.

Læs også: Sundhedssoftware kan redde liv i verdens fjerneste afkroge

”Som en verdensledende diabetesorganisation har vi svært ved bare at vende det blinde øje til, at man, hvis man bor i et lavindkomstland, ikke har adgang til vores produkter,” siger Novo Nordisk-topchefen til Finans.

Der skal flere partnere til projektet for at det kan løse sin opgave, og det kommer organisationen til at arbejde på i den nærmeste fremtid. Første udbud på markedspladsen forventes at komme til næste år. Drømmer man om et job, hvor man hjælper med at få dette projekt til at flyve, er de fleste sekretariatsfunktioner endnu ikke besat og kan søges her.

- SN

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S