Nu vil Carlsberg også benytte elektrisk levering
Renault Trucks har underskrevet en kontrakt med Carlsberg om levering af en flåde på 20 elektriske køretøjer i løbet af 2020. Bilerne skal køre for gruppens schweiziske bryggeri Feldschlösschen.
En ny aftale mellem Renault Trucks og Carlsberg Group er netop blevet offentliggjort. Bilproducenten skal levere 20 100 procent elektriske lastbiler i løbet af 2020, og skal benyttes af gruppens schweiziske bryggeri Feldschlösschen.
Læs også: IKEA satser på grøn hjemmelevering
”Vi er meget begejstrede for kontrakten i hele bryggerikoncernen, men selvfølgelig mest i Schweiz, hvor vores Feldschlösschen bryggeri tester de nye e-lastbiler. Det er så vidt vi ved den første aftale af denne størrelsesorden i Europa, hvilket viser, at e-lastbiler nu er både en kommerciel og klimavenlig kendsgerning til gavn for alle parter,” siger Thomas Stalder, der er Head of Customer Supply Chain for Feldschlösschen.
Om lastbilerne
Maksimal tilladt totalvægt: 26 ton
Teknisk vægt: 27 ton.
To elektriske motorer med en samlet kraft på 370 kW.
Energiopladning: Litium-ion-batterier, 200 kWh.
Reel rækkevidde: Op til 200 kilometer.
Ifølge Renault Trucks vil bytrafikken udvikle sig hurtigt i retning af større grad af eldrevne køretøjer med henblik på at forbedre livskvaliteten i byområderne og bekæmpe den globale udledning af drivhusgasser.
Dette og aftalen om de 20 el-lastbiler ligger desuden fint i spænd med Carlsbergs ambitioner om nul udledning af drivhusgasser på bryggerierne og en CO2-reduktion på 30 procent i hele værdikæden herunder transport inden 2030. Initiativerne er et led i Gruppens bæredygtighedsprogram ’Together Towards Zero’.
Læs også: De første elektriske lastbiler kører nu på danske veje
Lastbilerne, der går under navnet D Wide Z.E, skal med daglige ture på 100 til 20 kilometer forsyne bryggeriets kunder i Schweiz fra 15 schweiziske logistiklokationer.
- HCL