17.12.2019  |  Klima, miljø og energi

De første elektriske lastbiler kører nu på danske veje

Citylogistik og Aarstiderne tager initiativ til en mere CO2-neutral transport og præsenterer de første fuld-elektriske lastbiler i Danmark.

Ved en event i København den 11. december blev nøglerne til en 100 procent elektrisk, CO2-neutral lastbil officielt overrakt af transportminister Benny Engelbrecht (S) til teknologivirksomheden Citylogistik og madleverandøren Aarstiderne. De har, som de første i Danmark, fået hver deres eksemplar af FUSO eCanter – en lastbil produceret af Daimler-koncernen, der kører emissionsfrit og næsten lydløst.

Læs også: Danmark halter bagud på gasdrevet transport

Thomas Harttung, der er medstifter og bestyrelsesformand for Aarstiderne, siger at det nyeste medlem i flåden er et vigtigt skridt på vejen mod en grønnere omstilling i virksomheden inden 2020.

”Det er en stor dag for os i dag. Vi får nøglerne til den første elektriske lastbil i Aarstidernes 20-årige historie. Vi har i mere end 10 år arbejdet med CO2-regnskaber og målrettede reduktioner”, siger Thomas Harttung og uddyber:

”Men det er i dag stadig sådan, at mere end 50% af vores emissioner er transportrelaterede. Derfor er CO2-neutrale drivmidler nøglen til at komme helt i mål”.

Citylogistik, der udbyder bæredygtig, elektrisk last-mile delivery, mærker endvidere, hvordan der i stigende grad er efterspørgsel på højteknologiske og bæredygtige logistikløsninger.

”Med tilføjelsen af vores nye FUSO eCanter styrker vi positionen som en af de allerførste virksomheder i Danmark og Europa, der sætter strøm til den tunge transport – og det er ingen tilfældighed. Vi oplever nemlig, at danske virksomheder i stigende grad efterspørger ansvarlige, grønne logistik- og transportløsninger, der både fungerer på papiret og ude i virkeligheden”, siger Casper Svensson, CEO og ejer af Citylogistik.

FUSO eCanter kan last op til 3,3 ton, med en totalvægt på 5,7 ton. Den er udstyret med et batteri på 82,8 kWh, der giver den en rækkevidde på mindst 100 kilometer i bydrift. En fuld AC opladning vil tage ni timer, hvor en hurtiglader vil kunne lade batteriet op til 80% på én time.

Læs også: Grønt transportkoncept modtager endnu en pris

Siden de første leveringer i 2017 kører der på nuværende tidspunkt omkring 150 eksemplarer af FUSO eCanter rundt i hele verden.

- HL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere