17.12.2019 | Klima, miljø og energi
De første elektriske lastbiler kører nu på danske veje
Citylogistik og Aarstiderne tager initiativ til en mere CO2-neutral transport og præsenterer de første fuld-elektriske lastbiler i Danmark.
Citylogistik og Aarstiderne er, som de første i Danmark, nye ejere af den fuld-elektriske lastbil FUSO eCanter. PR-foto.
Ved en event i København den 11. december blev nøglerne til en 100 procent elektrisk, CO2-neutral lastbil officielt overrakt af transportminister Benny Engelbrecht (S) til teknologivirksomheden Citylogistik og madleverandøren Aarstiderne. De har, som de første i Danmark, fået hver deres eksemplar af FUSO eCanter – en lastbil produceret af Daimler-koncernen, der kører emissionsfrit og næsten lydløst.
Læs også: Danmark halter bagud på gasdrevet transport
Thomas Harttung, der er medstifter og bestyrelsesformand for Aarstiderne, siger at det nyeste medlem i flåden er et vigtigt skridt på vejen mod en grønnere omstilling i virksomheden inden 2020.
Transportminister Benny Engelbrecht stod for at overrække nøglerne til lastbilerne til Citylogistik og Aarstiderne. PR-foto.
”Det er en stor dag for os i dag. Vi får nøglerne til den første elektriske lastbil i Aarstidernes 20-årige historie. Vi har i mere end 10 år arbejdet med CO2-regnskaber og målrettede reduktioner”, siger Thomas Harttung og uddyber:
”Men det er i dag stadig sådan, at mere end 50% af vores emissioner er transportrelaterede. Derfor er CO2-neutrale drivmidler nøglen til at komme helt i mål”.
Citylogistik, der udbyder bæredygtig, elektrisk last-mile delivery, mærker endvidere, hvordan der i stigende grad er efterspørgsel på højteknologiske og bæredygtige logistikløsninger.
”Med tilføjelsen af vores nye FUSO eCanter styrker vi positionen som en af de allerførste virksomheder i Danmark og Europa, der sætter strøm til den tunge transport – og det er ingen tilfældighed. Vi oplever nemlig, at danske virksomheder i stigende grad efterspørger ansvarlige, grønne logistik- og transportløsninger, der både fungerer på papiret og ude i virkeligheden”, siger Casper Svensson, CEO og ejer af Citylogistik.
FUSO eCanter kan last op til 3,3 ton, med en totalvægt på 5,7 ton. Den er udstyret med et batteri på 82,8 kWh, der giver den en rækkevidde på mindst 100 kilometer i bydrift. En fuld AC opladning vil tage ni timer, hvor en hurtiglader vil kunne lade batteriet op til 80% på én time.
Læs også: Grønt transportkoncept modtager endnu en pris
Siden de første leveringer i 2017 kører der på nuværende tidspunkt omkring 150 eksemplarer af FUSO eCanter rundt i hele verden.
- HL
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Klima, miljø og energi

Klimarådet: CO2-udledningen i 2025 vil være højere end forventet
Energistyrelsens klimastatus og -fremskrivning opfylder sin funktion som centralt planlægningsværktøj for dansk klimapolitik. Der er dog stadig ubesvarede spørgsmål og plads til forbedringer – blandt andet omkring affalds- og landbrugssektorerne. Det vurderer Klimarådet i et nyt notat.