Ny alliance skal hjælpe med at finde innovative bæredygtige løsninger
Sustainary, DISIE og Creative Business Network har skabt en fælles platform, der skal bidrage til at kick-starte økonomien ovenpå covid-19 og sikre, at krisen bruges til at fremme den grønne omstilling og underbygge en dansk global lederposition indenfor klima og miljø.
Den 19.-23. oktober inviterer de 3 organisationer til Green Impact Week, en uge fyldt med workshops, debatter, iværksætterkonkurrencer og meget mere.
Datoerne for det landsdækkende initiativ er nøje udvalgt og placerer Green Impact Week som det største danske bidrag til EU’s Green Week, der med Europa Kommissionen i spidsen finder sted over hele Europa i samme uge.
Publikum kan i løbet af ugen opleve et tætpakket program, der bliver skudt i gang mandag formiddag den 19. oktober hos Dansk Industri.
Green Impact Week åbner med taler af bl.a. Miljøminister Lea Wermelin, Miljøkommissær Virginijus Sinkevičius, Europaparlamentsmedlem Pernille Weiss og CEO for Vækstfonden Rolf Kjærgaard. Under en paneldebat diskuteres det helt centrale spørgsmål ”Kan vi kalde Danmark for en grøn nation”. Panelet består af bl.a. Helle Carlsen Nielsen fra VELUX, Camilla Haustrup Hermansen fra Plus Pack AS, Mette Kynne Frandsen fra Henning Larsen Architects A/S og Camilla Lercke Odgaard fra Chr. Hansen.
Målet har fra starten været at skabe en national platform, hvor aktører på tværs af sektorer i den kreative økonomi kan fremvise konkrete aktiviteter, initiativer og handling der bidrager til den grønne omstilling. Det handler om at fremme information deling, idégenere, inspirere og debattere.
Ambitionen bag Green Impact Week er at skabe et tilbagevendende årligt samlingspunkt, der giver alle mulighed for at bidrage til debatten og tage aktivt del i en fælles bevægelse.
Læs også: Dansk Erhverv og Dansk Industris syn på business casen for CSR
Bag Green Impact Week står tre centrale danske aktører, Sustainary, Creative Business Network og DISIE, der hver bringer deres ekspertise i spil. Det er netop styrken bag initiativet, hvis du spørger Rolf Kjærgaard, CEO i Vækstfonden.
”En effektiv grøn omstilling kræver stærke partnerskaber. I Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond glæder vi os over at være aktivt engageret i initiativet, der bringer en lang række aktører sammen for at skabe videndeling, inspiration og løsninger. Danmark har allerede et skarpt fokus på bæredygtighed, kreativitet, innovation og social impact, og med dette fælles initiativ på tværs af de europæiske lande står vi endnu stærkere. Det handler om at gøre den grønne omstilling til en grænseoverskridende ambition, for at vi kan lykkes med at skabe en bæredygtig fremtid for os alle sammen”
Demokratiserer den bæredygtige transformation
Der er lagt op til, at der skal konkrete løsningsforslag på bordet under Green Impact Week, og det kræver både en kreativ og innovativ tilgang og fokus på at nedbryde grænser mellem de forskellige sektorer. Det er derfor også muligt for alle at komme med deres bidrag til debatten, gennem den digitale platform og ligeledes at deltage, da næsten alle programpunkter bliver live streamet.
De 3 partnere bag Green Impact Week fremhæver, hvor vigtig den samlede indsats og synlighed er, for at kunne skabe resultater.
”Green Impact Week er en platform, hvor vi samler økosystemer for den bæredygtige udvikling på tværs af sektorer, fordi samarbejde er afgørende for, at vi kan nå i mål med den bæredygtige omstilling. Platformens mange forskellige aktører og bidragsydere får synliggjort deres bidrag til den bæredygtige omstilling, og vi debatterer eksisterende og nye tiltag og løsninger, så vi kan sikre, at Danmark beholder førertrøjen som innovativt bæredygtigt foregangsland ” siger Anne Katrine Heje Larsen, direktør DISIE.
”Vi ser Green Impact Week som en national platform til at engagere og synliggøre danske aktører og deres indsatser indenfor bæredygtighed og synliggøre Danmark som de grønne løsningernes land,” siger Human Shojaee, direktør Sustainary.
”Vi ved, at de kreative erhverv har en helt særlig evne til at skabe vækst og innovation i andre sektorer. Derfor er vi selvfølgelig med, når der skal sættes skub i udviklingen af fremtidens bæredygtige løsninger. En stor del af de iværksættere, som vi har hjulpet, arbejder helt naturligt med bæredygtighed og social impact. Det er en del af deres dna fra starten, og jeg er sikker på, at vi også vil se mange eksempler på dette under årets Green Impact Week ” siger Rasmus Wiinstedt Tscherning, direktør Creative Business Network.
Der er afsat tid i programmet til at understøtte de bæredygtige og kreative løsninger når de to konkurrencer Creative Business Cup Danmark og SDG Tech Awards løber af stablen torsdag den 22. oktober. Her får publikum syn for sagen og vil opleve nogle af Danmarks bedste og skarpeste hoveder præsenterer deres forretnings ideér.
Læs mere om arrangementet her
- MT