Ny bilpolitik efter grøn gennemgang af bilflåden
En mobilitetsrapport og en kortlægning af emballagevirksomheden Schurs bilflåde har fået virksomheden til at ændre sig bilpolitik. Fremover køber virksomheden udelukkende biler fra energiklasse A.
Bilpolitikken i emballagevirksomheden Schur International i Horsens er blevet ændret på en lang række væsentlige punkter, efter at den uvildige rådgivningsvirksomhed Green Mobility har gennemgået og analyseret virksomhedens vognpark.
Flere biler i vognparken er udskiftet med mere miljøvenlige modeller, der bliver kun købt ergiklasse A-biler eller højere, og en central funktion i virksomheden reserverer den puljebil, der passer bedst til behovet alt efter, om medarbejderen skal på en kort tur eller en længere tur til udlandet.
Viden om bilteknologi giver besparelser
Det var klimapartnerskabet med Dong Enery, som satte skub i Schurs kortlægning af bilflådens rentabilitet. Dong Energy anbefalede Schur at få gennemgået bilflåden af Green Mobility, som har specialiseret sig i viden om nuværende og kommende bilteknologi.
På baggrund af en grundig analyse matchede Green Mobility Schurs daglige mobilitetsbehov med den mest optimale løsning, så virksomheden både opnåede besparelser og fik minimeret CO2-udledningen.
Bilpolitikken blev ændret i en ruf
Schur International i Horsens har en bilflåde på cirka 50 biler. Så snart analysen var udarbejdet, gik virksomheden i gang med at ændre sin bilpolitik, fortæller HR-og CSR-chef Carsten Tallerup:
"Vi bruger ikke store ord som 'strategi' her i Horsens, og jeg havde ikke noget overordnet mål med at få kortlagt vores vognpark, men Dong Energy inspirerede os til at kigge på det. Og jeg blev helt ærligt overrasket over, hvad analysen viste", fortæller Carsten Tallerup. Han satte derfor med det samme visse ændringer i drift.
Her er de væsentligste ændringer
Her er nogle af de ændringer, som er sat i gang:
- Alle nyindkøbte biler skal fremover minimum være energiklasse A. Tidligere kunne medarbejderne købe den bil, de personligt foretrak.
- Servicebiler skal udskiftes efter fem år. Tidligere blev de først udskiftet efter syv år.
- Ny procedure for de såkaldte puljebiler er indført. Puljebiler er biler, som medarbejdere, der ikke har firmabil, benytter. I dag købes der forskellige biler, således, at man benytter den type bil, der passer bedst til formålet. For eksempel benyttes en Ford Fiesta, der kører +30 km på litteren, til korte ture, mens en Ford C Max benyttes til længere ture i udlandet.
- Investering i elbil. Virksomheden forventer en sådan incvestering i løbet af 2014.
Green Mobility
- Green Mobility er en udvildig rådgivningsvirksomhed startet af iværksætteren Henrik Isaksen, der også var initiativtager til Clever.
- Jens R. Andersen er adm. direktør og medejer. Han har tidligere i mere end 25 år været teknisk direktør i Peugeot Danmark.
Værd at kigge på vognparker med 25 biler
Vognparker med 25 eller flere biler kan med fordel få flåden analyseret, oplyser direktør adm. direktør Jens R. Andersen fra Green Mobility, som har gennemgået en række vognparker for kommunerne, men som nu også er i gang med at tilbyde sine ydelser til private virksomheder.
"Vi gør virksomhederne opmærksomme på, hvordan deres fremtidige vognpark kan forbedres. Vi kigger på det enkelte køretøjs køremønster og kørebehov og angiver den mest optimale motorteknologi og energiklasse til det køretøj, som skal erstatte det eksisterende, når det engang skal udskiftes", siger Jens R. Andersen.
Målet for Green Mobility er at give en samlet plan for hele vognparken, så kunden år for år - set i et fem års perspektiv - får overblik over brændstofreduktion, besparelse og CO2-reduktion.
"Erfaringen viser, at det er et betragteligt beløb og betragtelige CO2-reduktioner, der er tale om", siger Jens R. Andersen.