Ny bog vil hjælpe de øverste ledelseslag med bæredygtighed
Med de udfordringer verden står over for kommer bæredygtighed til at kræve transformation og omstilling af alle virksomheder. Og transformationen af verden mod bæredygtighed kræver at virksomhederne bliver en drivende kraft. Det gør det til noget de øverste ledelseslag: direktion og bestyrelse skal involveres i. Ny bog forklarer, hvordan netop de to grupper kan anskue og arbejde med bæredygtighed.
"Der skal ske noget. Virksomheder skal steppe op, det er ikke nok at gøre det, vi gør nu, lidt bedre. Der skal noget helt andet til."
Det var de indledende ord fra forfatterne ved et lanceringsevent for bogen Strategisk Bæredygtighed - den nye ledelsesopgave, onsdag d. 22. september 2021.
Læs også: Bæredygtighed banker på døren til bestyrelseslokalerne
Bogen er tænkt som en hjælp til bestyrelser og ledelser, så de kvalificeret kan vurdere relevansen af bæredygtighed for en virksomhed, hvordan man kan skabe værdi for virksomheden med bæredygtighed, og hvilke nye opgaver, nye krav og nye kompetencebehov det skaber for de øverste beslutningstagere.
"I lang tid har arbejdet med bæredygtighed handlet om risikoen for dårligt omdømme. Det har ført til en forsigtighed hos virksomhederne, men det er der ikke længere plads eller råd til. Virksomhederne skal op på den store klinge, fordi der næppe er nogen større kraft til at skabe innovation og forandring i verden," sagde Annete Stube.
Annette Stube er en af tre forfattere til bogen, der blev lanceret, og er i dag medlem af direktionen i svensk-finske Stora Enso og bestyrelsesmedlem i energivirksomheden Fortum. De andre to forfattere er John Kornerup Bang, som har ansvaret for at drive innovation og vækst med bæredygtighed i Stora Enso, og Lene Bjørn Serpa, som er head of Sustainability i A.P. Møller-Mærsk. Bogen er baseret på deres fælles erfaringer som ledelsesteam i Mærsks bæredygtighedsafdeling indtil 2020.
Det er ikke en bog om Mærsk. Men alle større eksempler og cases i bogen er fra denne virksomhed, fordi - som forfatterne forklarede - det er den virksomhed, hvor de kender en sag dybt nok til at vise analyser, drivkrafter og vurderinger, der førte til de beslutninger, der blev taget af virksomheden.
Ville være nyt, hvis virksomheder gjorde som bogen anbefaler
"Hvad er det nye i bogen, hvordan stepper I selv op med jeres budskaber," spurgte Steen Valentin, som er lektor og centerleder ved CBS med speciale i CSR.
"Hvis man i virksomhederne gør det, der lægges op til i bogen, så er det et væsentligt skridt videre i forhold til, hvad vi ser i virksomhederne i dag. Når bæredygtighed virkelig bliver integreret i strategiarbejdet, så får man et udvidet udfaldsrum for sin strategi og en udvidet ledelsesopgave. Risikoprofilen bliver anderledes og man kan ikke bruge de almindelige mitigeringsmetoder, f.eks. kan man ikke både gå ud og melde et net-zero mål for CO2 ud og så dække risikoen for at udviklingen ikke går i den retning af ved også at lægge noget af sin virksomheds udvikling og kapital i løsninger med brug af fossile brændsler. Det vil ikke være acceptabelt," sagde John Kornerup Bang.
"Så en del af ledelsesopgaven bliver at "læne sig ind", dvs. at topledelser går ud og deltager i den offentlige debat og påvirker udviklingen i en retning, som bakker op om virksomhedens strategi - mens man samtidig tager ansvar for, at man ikke holder omstillingen af samfundet tilbage," sagde Lene Bjørn Serpa.
"Og det skal ske i den usædvanlige situation, at EU med sin Green Deal og afledte aktiviteter er foran alle virksomheder. Det er en bombe under det normale billede og skaber en helt ny situation for ledelser og bestyrelser," sagde Annette Stube.
Fyrtårn eller indsigt hos alle
Lanceringseventens værter var CBS og Bestyrelsesforeningen, og direktør i både denne forening og for CBS's bestyrelsesuddannelser, Tom Jacobsgaard, påpegede flere gange at de danske bestyrelser er klar over vigtigheden af bæredygtighed.
Dagens andet indlæg sagde ikke noget om, hvorvidt bestyrelserne ved, at bæredygtighed er vigtigt, men pegede til gengæld på, at det så vidt vides ikke helt er slået igennem i medlemmernes kompetenceprofiler.
Lektor Kristjan Jesperen fra CBS er således i gang med at udvikle et vurderings- og analyseværktøj for netop dette område. Og omend resultaterne endnu ikke er helt klar til offentliggørelse, kunne han godt løfte sløret for, at vurderingen af de danske bestyrelsesmedlemmer ikke imponerer.
Læs også: Ulighed skal være lige så presserende for virksomheder som klima
Forskerbudskabet var desuden, at det synes at være udbredt praksis i virksomhederne, at de udvider kompetencerne ved at hive et "bæredygtighedsfyrtårn" ind som nyt medlem. Bogens forfattere peger modsat på, at bestyrelse og direktion i bred forstand skal kunne tage opgaven på sig.
"Modsætningen til at hyre et fyrtårn er at sørge for, at alle har et fornuftigt grundlag, forstår perspektiverne og kan stille de rigtige spørgsmål. Bogens greb og metoder er tænkt som en hjælp til at komme derhen," sagde Annette Stube.
Se lancerings-eventen her: Strategisk Bæredygtighed - seminar
Køb bogen her: Strategisk Bæredygtighed på Saxo.
Disclosure: Journalisten bag denne artikel har været tekstforfatter på bogen og har samarbejdet med forfatterne om produktion af bæredygtighedsrapport gennem deres tid i Mærsk.