17.08.2021 | Klima, miljø og energi
Ny guide gør det lettere at styrke arbejdet med bæredygtighed og Verdensmålene i mode- og tekstilbranchen
Indhold fra partner Hvad er dette?
Trods corona-krise der stor interesse for at øge indsatsen for bæredygtighed i modebranchen. Ny guide samler erfaringer, cases og inspiration til at styrke arbejdet med bæredygtighed og Verdensmålene i hele leverandørkæden.
På verdensplan estimeres det, at beklædningsindustrien står for ca. 20 procent af al klodens spildevands-udledning og ca. 10 procent af den globale CO2-udledning. Med stigende tøjforbrug er udviklingen for de kommende år - trods coronakrisen - kun for opadgående. Samtidig dokumenterer NGO’er fortsat, at arbejdere - og især kvinder - i tekstil- og beklædningsindustrien globalt og særligt Asien bliver udsat for lønpres, overarbejde, diskrimination, sexisme, vold og uværdig behandling.
Mens modeugen har vist, at rigtig mange danske virksomheder i mode- og tekstilbranchen står sammen om at ville styrke deres arbejde med samfundsansvar og bæredygtighed, er det for mange en udfordring, hvordan man helt konkret kommer i gang, og med hvilke indsatser man bedst muligt bidrager. Det gælder også i forhold til Verdensmålene.
Derfor har Dansk Initiativ for Etisk Handel, Dansk Mode & Textil og WEAR i samarbejde udviklet en guide for små og mellemstore virksomheder så det bliver nemmere at gå til opgaven med at styrke arbejdet med Verdensmål og bæredygtighed i værdikæden.
Resultatet er guiden Leverandørdialog – en vej til Verdensmål, som sætter særligt fokus på vigtigheden af god dialog og tæt samarbejde med leverandører. Med afsæt i virksomheders egne erfaringer, tips og praksisnære eksempler er guidens mål at alle - store som små - skal kunne finde en indgang til at arbejde med Verdensmålene.
Fra krav til samarbejde om fælles målsætninger
”Tekstil- og modebranchen efterspørger redskaber og konkrete cases, der kan hjælpe med at omstille til en mere ansvarlig og bæredygtig produktion.
- Derfor er jeg rigtig glad for, at vi i dag sammen med nogle af branchens store aktører - Dansk Mode & Textil og WEAR - kan lancere denne guide, der kan bidrage til, at vi går fra ord til handling i en sektor, som vi ved, har et stort negativt aftryk på miljø og klima, og også store udfordringer med arbejdsforholdene i produktionslandene”, siger Nanna Callisen Bang, direktør i Dansk Initiativ for Etisk Handel.
Som et af de største eksporterhverv i Danmark er det vigtigt, at mode- og tekstilbranchen får flere redskaber og inspiration til at skabe forandringer i deres værdikæder, hvor de allerstørste udfordringer ligger.
”Mode- og tekstilbranchen bliver i stigende grad mødt med krav fra både lovgivere, kunder og forbrugere om mere bæredygtigt og ansvarligt producerede produkter”, forklarer Marie Busck, CSR og Bæredygtighedschef i Dansk Mode & Textil,
”Og mange af kravene vil involvere produktionsleddet og dermed leverandørerne. Derfor har vi brug for redskaber i forhold til, hvordan man ikke blot stiller krav til leverandører, men samarbejder om fælles målsætninger”, slutter hun.
Leverandørdialog – en vej til Verdensmål er udarbejdet af Dansk Initiativ for Etisk Handel i samarbejde med Dansk Mode & Textil og WEAR. Guiden er baseret på workshops og interviews med virksomheder samt input fra en række civilsamfundsorganisationer og medlemmer af Dansk Initiativ for Etisk Handel.
Projektet er finansieret af Erhvervsstyrelsen.
Dansk Initiativ for Etisk Handel er en almennyttig medlemsorganisation, der sammen med medlemmer og samarbejdspartnere arbejder for ansvarlig handel, der fremmer social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig udvikling for alle.
Klima, miljø og energi

Ny dansk alliance arbejder for at sikre kaffens fremtid
I 2045 risikerer du at mangle din sædvanlige morgenkaffe. Det kan blive realiteterne, hvis de nuværende vilkår i kaffesektoren fortsætter. Derfor vil en ny dansk alliance for ansvarlig kaffe hos Etisk Handel Danmark arbejde for at sikre en mere bæredygtig kaffe og forbedre livet for de mennesker, der dyrker vores kaffe.
Indhold fra partner
Supply chain

Sådan styrker du dit arbejde med samfundsansvar i værdikæden
Etisk Handel Danmark har udgivet en guide, hvor de har samlet gode råd ti arbejdet med ansvar i værdikæden. Få et sneak peak her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Verdens Bedste Indkøber 2022 – stem på de nominerede nu!
Nu kan du stemme på de tre finalister til prisen Verdens Bedste Indkøber 2022. De har alle gjort en særlig indsats for at bidrage til ét eller flere af verdensmålene gennem deres indkøb og et tæt samarbejde med leverandører.
Indhold fra partner
Supply chain

Ansvarlig virksomhedsadfærd er snart en hygiejnefaktor
Kriser, nye lovkrav fra EU - og stigende forventninger til samfundsansvar medfører, at flere virksomheder efterspørger konkret hjælp til at drive ansvarlig forretning.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Tøj koster mere end penge
Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen. Derfor sætter Etisk Handel Danmark fokus på at fremme et mere ansvarligt forbrug og produktion af tøj.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Dansk Initiativ for Etisk Handel skifter navn
Etisk Handel Danmark – det er fremover navnet på den samlende platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel. Med navneskiftet følger også en ny visuel identitet og ny hjemmeside.
Indhold fra partner