Ny kampagne opfordrer danskere til at renovere i stedet for at rive ned
Sammen med Energistyrelsen lancerer Social- og Boligstyrelsen en kampagne, der skal inspirere boligejere til at vælge renovering frem for nedrivning, når boligdrømmen skal opfyldes.
Ifølge en undersøgelse fra BUILD på Aalborg Universitet rives der årligt cirka 1200 boliger ned, som erstattes af nye.
Men ofte er det ikke nødvendigt at rive et eksisterende hus ned for at få opfyldt boligdrømmen. I mange tilfælde er det muligt at få opfyldt drømme og behov med en renovering, der samtidig er billigere og bedre for klimaet og ressourceknapheden.
Læs også: Nu skal husejere motiveres til at renovere frem for at rive ned
Det mener Social- og Boligstyrelsen, der derfor i samarbejde med Energistyrelsen lancerer en ny kampagne, som skal vise fordelene ved at renovere frem for at bygge nyt.
”Hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, er vi nødt til at fokusere mere på de valg, vi træffer, når vi skal have indfriet vores boligdrømme. Vi skal blive bedre til at udnytte de boliger, vi allerede har, frem for at rive ned og bygge nyt. Det vil medvirke til at reducere byggeriets klimaaftryk og materialeforbrug. Derfor er der brug for at gøre opmærksom på fordelene ved at renovere frem for at rive ned,” fortæller projektleder Frederik Schelle Hornnes fra Social- og Boligstyrelsen.
Konkrete eksempler skal inspirere
Som en del af kampagnen har rådgivningsvirksomheden Transition besøgt en række boligejere, som har valgt at renovere deres bolig i stedet for at bygge nyt.
Boligejerne fortæller om deres behov, overvejelser og resultater. Mens eksperterne dykker ned i data fra renoveringsprojekterne og regner på, hvor stor klimagevinsten har været ved at renovere i stedet for at rive ned og bygge boligerne fra grunden.
I alle tilfælde viser beregningerne markante CO2-besparelser – fra 26 procent op til 63 procent. Desuden blev der genbrugt og genanvendt materialer fra det oprindelige hus i flere af renoveringsprojekterne.
Læs også: Nedrivningsvirksomheder får central rolle i nyt materialepas
De konkrete eksempler er samlet på en kampagnehjemmeside under Social- og Boligstyrelsen, hvor der også ligger andet materiale, der kan inspirere og hjælpe flere til at vælge renovering frem for nybyg.
Eksemplerne udbredes desuden gennem en lang række både offentlige og private aktører, der er i kontakt med nuværende eller kommende boligejere.
- HCL