NGO's nye partnermodel rammer alles behov bedre

Red Barnet har udviklet en helt ny model for partnerskaber med virksomheder. Målet er bedre at opfylde både børns, Red Barnets og virksomhedernes behov.

Foto: Red Barnet.

07.10.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

En NGO som Red Barnet ønsker sig en vis forudsigelighed på indkomstsiden, så de bedre og fleksibelt kan planlægge aktiviteter, som hjælper børn. Virksomheder vil derimod gerne forholdsvist præcist vide, hvad det er, de er med til at støtte, når de indgår et samarbejde med en NGO.

De to behov kan ikke altid mødes, i den type samarbejder, Red Barnet normalt har med virksomhedspartnere.

Læs også: Succes med partnerskaber kræver mere end en god projektleder

”Vi er gode til kampagne og co-brandingsamarbejder baseret på produkter. Som vores samarbejde med Bisgaard Sko om salg af særligt designede gummistøvler, hvor en del af salget går til Red Barnet. Og vi er glade for den slags samarbejder. Udfordringen for os er dog, at vi ikke helt ved, hvor mange penge det giver til vores arbejde for børn, og at samarbejdet typisk har en på forhånd aftalt slutdato, så vi ofte skal designe og forhandle nye samarbejder,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm, som er ansvarlig for fundraising og marketing hos Red Barnet i Danmark.

En helt ny model
For at gøre op med den uforudsigelighed har Red Barnet ønsket at finde en måde at tilbyde samarbejde til virksomheder, som kunne tiltrække partnere med interesse i en mere omfattende og længerevarende relation.

Det er en del virksomheder ikke afvisende overfor, men de har stadig behov for på forhånd at vide, hvad pengene går til. Mens Red Barnets erfaring er, at en skarp øremærkning af penge til helt specifikke formål ikke altid er den bedste måde at skabe udvikling for børn.

Hvad gør en klog NGO så? Det, Red Barnet har valgt at gøre, er at tilbyde virksomheder en ny type partnerskab under overskriften ”Forandringspartner”. Et koncept, som er vokset i helt egen baghave, for Merete og hendes kollegaer har ikke stødt på andre NGO’er med lignende samarbejdsmodeller.

Fra to sommerlejre til hele feltet
Kernen i forandringspartnermodellen er, at virksomhed og Red Barnet bliver partnere over en flerårig periode, og at det partnerskab bidrager til ét af foreløbig tre fokusområder, hvor Red Barnet har aktiviteter:

  • Marginalisering og børnefattigdom
  • Mistrivsel og mobning
  • Tryg og sikker digital færden

”Det er en mulighed for at stå sammen med os om at løfte et område over flere år. Vi tror på, at vi på denne måde får den fleksibilitet, vi har brug for til at gøre det, der giver den bedste effekt for børnene på længere sigt. Vi har lavet indsatsplaner for områderne frem til 2025, og dem er man som forandringspartner med til at gøre virkelige,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

Så i stedet for at have en aftale om, at støtte f.eks. to specifikke sommerlejre for marginaliserede børn, så støtter man nu en pakke af sommerlejre, klubber, fritidsaktiviteter, involvering og træning af flere tusinde frivillige, dokumentation af indsatsernes effekt, kapacitetsopbygning i kommuner osv.

Red Barnet lover til gengæld at levere indhold i form af f.eks. casehistorier, man kan kommunikere både eksternt og internt, ideer til medarbejderinvolvering, samt udvikle involveringen af andre af virksomhedens stakeholders med forskellige kommunikations- og indsamlingsaktiviteter, hen over året.

Læs også: Hummel Indgår samarbejde med Amnesty International

”Det har vi mange gode erfaringer med fra de eksisterende kampagne- og produktsamarbejder, så vi kan bistå med en skræddersyet aktiveringsplan – hvis virksomheden ønsker det,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

Vi skal være mange om at forandre
Det nye koncept forventes dog på ingen måde at erstatte hverken kampagne- og produktsamarbejdet eller behovet for flere, forskellige partnere. Tværtimod er det et forsøg på at tiltrække en anden gruppe af virksomheder med henblik på at skabe en model, hvor de forskellige samarbejdsmodeller supplerer hinanden. 

”Hvis vi virkelig skal lave forandringer, så sker det i samskabelse og samarbejde med flere aktører. Det er derfor svært at forestille sig, at en aktør vil kunne bære et fokusområde alene, så vi vil altid skulle ud og finde flere partnere til samme områder,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

”Når vi rammer virkeligheden, kan vi se, at vi altid har brug for flere at stå sammen med. Så er vi endnu stærkere,” afslutter hun.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: samarbejde med NGO'er

Ingen store problemer kan løses uden samarbejde på tværs af sektorer, men al erfaring viser også, at det kan være svært at få den slags partnerskaber til at fungere. Så hvordan udvikler samarbejdsformerne mellem virksomheder og NGO'er sig? Og er der ny viden om, hvordan partnerskaber kan opnå sine mål og desuden skabe værdi for alle deltagere? 

Relateret indhold

21.01.2025CSR.dk

Reklamer for fossile biler bliver fortid i Vestsverige

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

20.01.2025Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Bæredygtige forretningsmodeller handler om mere end det cirkulære

20.01.2025CSR.dk

Den grønne trepart puster nyt liv i den danske bondebevægelse

20.01.2025MäRK

Sponseret

Fredericia Furnitures CFO går forrest i arbejdet med bæredygtighed

20.01.2025Cemasys.com

Sponseret

CEMAsys hits a new milestone: Partners with Fjordkraft Bedrift to Revolutionize Carbon Accounting.

17.01.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Danskerne er blevet grønnere

16.01.2025CSR.dk

LEGO-familien styrker grønne ambitioner med milliardinvesteringer

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J