NGO's nye partnermodel rammer alles behov bedre

Red Barnet har udviklet en helt ny model for partnerskaber med virksomheder. Målet er bedre at opfylde både børns, Red Barnets og virksomhedernes behov.

Foto: Red Barnet.

07.10.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

En NGO som Red Barnet ønsker sig en vis forudsigelighed på indkomstsiden, så de bedre og fleksibelt kan planlægge aktiviteter, som hjælper børn. Virksomheder vil derimod gerne forholdsvist præcist vide, hvad det er, de er med til at støtte, når de indgår et samarbejde med en NGO.

De to behov kan ikke altid mødes, i den type samarbejder, Red Barnet normalt har med virksomhedspartnere.

Læs også: Succes med partnerskaber kræver mere end en god projektleder

”Vi er gode til kampagne og co-brandingsamarbejder baseret på produkter. Som vores samarbejde med Bisgaard Sko om salg af særligt designede gummistøvler, hvor en del af salget går til Red Barnet. Og vi er glade for den slags samarbejder. Udfordringen for os er dog, at vi ikke helt ved, hvor mange penge det giver til vores arbejde for børn, og at samarbejdet typisk har en på forhånd aftalt slutdato, så vi ofte skal designe og forhandle nye samarbejder,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm, som er ansvarlig for fundraising og marketing hos Red Barnet i Danmark.

En helt ny model
For at gøre op med den uforudsigelighed har Red Barnet ønsket at finde en måde at tilbyde samarbejde til virksomheder, som kunne tiltrække partnere med interesse i en mere omfattende og længerevarende relation.

Det er en del virksomheder ikke afvisende overfor, men de har stadig behov for på forhånd at vide, hvad pengene går til. Mens Red Barnets erfaring er, at en skarp øremærkning af penge til helt specifikke formål ikke altid er den bedste måde at skabe udvikling for børn.

Hvad gør en klog NGO så? Det, Red Barnet har valgt at gøre, er at tilbyde virksomheder en ny type partnerskab under overskriften ”Forandringspartner”. Et koncept, som er vokset i helt egen baghave, for Merete og hendes kollegaer har ikke stødt på andre NGO’er med lignende samarbejdsmodeller.

Fra to sommerlejre til hele feltet
Kernen i forandringspartnermodellen er, at virksomhed og Red Barnet bliver partnere over en flerårig periode, og at det partnerskab bidrager til ét af foreløbig tre fokusområder, hvor Red Barnet har aktiviteter:

  • Marginalisering og børnefattigdom
  • Mistrivsel og mobning
  • Tryg og sikker digital færden

”Det er en mulighed for at stå sammen med os om at løfte et område over flere år. Vi tror på, at vi på denne måde får den fleksibilitet, vi har brug for til at gøre det, der giver den bedste effekt for børnene på længere sigt. Vi har lavet indsatsplaner for områderne frem til 2025, og dem er man som forandringspartner med til at gøre virkelige,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

Så i stedet for at have en aftale om, at støtte f.eks. to specifikke sommerlejre for marginaliserede børn, så støtter man nu en pakke af sommerlejre, klubber, fritidsaktiviteter, involvering og træning af flere tusinde frivillige, dokumentation af indsatsernes effekt, kapacitetsopbygning i kommuner osv.

Red Barnet lover til gengæld at levere indhold i form af f.eks. casehistorier, man kan kommunikere både eksternt og internt, ideer til medarbejderinvolvering, samt udvikle involveringen af andre af virksomhedens stakeholders med forskellige kommunikations- og indsamlingsaktiviteter, hen over året.

Læs også: Hummel Indgår samarbejde med Amnesty International

”Det har vi mange gode erfaringer med fra de eksisterende kampagne- og produktsamarbejder, så vi kan bistå med en skræddersyet aktiveringsplan – hvis virksomheden ønsker det,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

Vi skal være mange om at forandre
Det nye koncept forventes dog på ingen måde at erstatte hverken kampagne- og produktsamarbejdet eller behovet for flere, forskellige partnere. Tværtimod er det et forsøg på at tiltrække en anden gruppe af virksomheder med henblik på at skabe en model, hvor de forskellige samarbejdsmodeller supplerer hinanden. 

”Hvis vi virkelig skal lave forandringer, så sker det i samskabelse og samarbejde med flere aktører. Det er derfor svært at forestille sig, at en aktør vil kunne bære et fokusområde alene, så vi vil altid skulle ud og finde flere partnere til samme områder,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

”Når vi rammer virkeligheden, kan vi se, at vi altid har brug for flere at stå sammen med. Så er vi endnu stærkere,” afslutter hun.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: samarbejde med NGO'er

Ingen store problemer kan løses uden samarbejde på tværs af sektorer, men al erfaring viser også, at det kan være svært at få den slags partnerskaber til at fungere. Så hvordan udvikler samarbejdsformerne mellem virksomheder og NGO'er sig? Og er der ny viden om, hvordan partnerskaber kan opnå sine mål og desuden skabe værdi for alle deltagere? 

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

08.07.2024Schneider Electric

Sponseret

TALENTPROGRAM for elektriker-lærlinge 2024

05.07.2024CSR.dk

Rapport: Et fokus på medarbejdertrivsel er alfa og omega

02.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til webinar om det kommende NIS 2-direktiv omkring cybersecurity

01.07.2024CSR.dk

Novo Holdings og DLG-koncernen indgår samarbejde om fremme af bæredygtig planteproduktion

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet