Nye værkstedshaller skal hjælpe DSB til at opnå klimamål
Som led i overgangen mod en eldreven togflåde bygger DSB også tre nye værkstedshaller, hvor fremtidens tog skal repareres og vedligeholdes. Rambøll er valgt som rådgiver på projektet, der har bæredygtighed som ledende princip.
Togdriften i Danmark skal være mere grøn, og derfor skifter DSB over de næste år sin togflåde ud, så togene frem mod 2030 bliver eldrevne.
I den transformation bygger og ombygger DSB også værksteder til at vedligeholde og reparere lokomotiver, togsæt og vogne. Dels fordi det kræver andre værksteder at tage hånd om el-tog end dieseltog, dels for at skabe mere moderne og tidssvarende værksteder.
”I DSB har vi en ambition om at nedbringe vores energiforbrug med 50 procent inden 2030, og de nye mere klimavenlige værksteder bliver et vigtigt værktøj til at nå dette mål”, siger direktør for strategi og togmateriel, Jürgen Müller, der også er medlem af DSB’s koncernledelse.
DSB har valgt Rambøll som rådgiver til at varetage al projektering af tre nye værkstedshaller. På projektet er arkitektfirmaet Gottlieb Paludan og den engelske rådgiver Mott Macdonald underrådgivere til Rambøll.
Certificeres efter bæredygtighedsstandarden DGNB
Værkstederne skal opføres i København, Aarhus og Fredericia og udgør tilsammen godt 40.000 m2. De opføres alle med bæredygtighed som ledende princip og skal certificeres efter bæredygtighedsstandarden DGNB.
I København bliver der tale om nybyggeri på banearealet ved de gamle værkstedshaller på Otto Busses Vej tæt på Dybbølsbro station, i Aarhus startes helt fra bunden med et såkaldt green field-projekt på et areal ved Årslev lidt vest for byen, og i Fredericia vil de eksisterende værkstedshaller blive udvidet og bygget om.
”Der er i den grad tale om et multidisciplinært projekt med mange grænseflader, hvor alle vores kompetencer inden for byggeri og baneområdet skal i spil. Desuden er der mange interessenter i projektet, hvilket stiller store krav til ledelse og koordinering – kompetencer som vi har opbygget og anvendt på lignende projekter i hele Norden”, siger chef for Rambølls byggeridivision, Søren Brøndum.
Læs også: Den ansvarlig bygherre skal kunne dokumentere sin indsats
Værkstedshallerne vil stå færdige i 2023 i Fredericia, i 2024 i København og i 2025 i Aarhus.
- JMA