Nyt projekt bygger bro mellem socialt udsatte og lokale virksomheder

Blå Kors og KFUM's Sociale Arbejde står for et nyt projekt, der skal hjælpe virksomheder med at tage et socialt ansvar og samtidig give udsatte borgere en indgang til arbejdsmarkedet.

Projektet matcher borgere på kontanthjælp og førtidspension med lokale virksomheder, der har brug for at få løst småjobs som malerarbejde og viceværtsopgaver. Foto: Blå Kors Danmark..

30.11.2022

CSR.dk

Mange af de mennesker, som kommer i Danmarks væresteder og varmestuer, har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

Det er erfaringen hos organisationerne Blå Kors Danmark og KFUM's Sociale Arbejde, som derfor er gået sammen om et fælles projekt, der gennem småjobs hos lokale virksomheder skal give netop de mennesker en mulighed for at bidrage på deres vilkår.

Projektet hedder 'Lokalsjakket' og er støttet med knap 9,2 millioner kroner af Den A.P. Møllerske Støttefond - det er man glad for hos Blå Kors.

Læs også: Dansk blomsterforretning sætter fokus på alternativ rekruttering

”Der er mange virksomheder, som gerne vil tage et socialt ansvar, men som har svært ved at håndtere småansættelser af socialt udsatte på grund af de mange regler. Med projektet går vi ind og giver vores brugere mulighed for at komme i gang med småjobs samtidig med, at vi frigør virksomhederne fra det administrative,” siger Sven Madsen, som er kvalitetschef og sektorleder for væresteder i Blå Kors Danmark.

En del af et arbejdsfællesskab
'Lokalsjakket' er målrettet mennesker på kontanthjælp og førtidspension, som har sociale eller psykiske udfordringer, der gør, at de ikke kan varetage et almindeligt job i en virksomhed.

Og en undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) fra 2017 viser, at de gerne vil i arbejde. 79 procent af respondenterne, som er socialt udsatte og uden job, svarer, at de ønsker et.

Læs også: Fleksjobbere giver virksomhed værdi og vækst

Det kan man også mærke hos KFUM’s sociale arbejde, fortæller udviklingschef Michael Aagaard Seeberg.

”Vores erfaring er, at brugerne af værestederne ofte har et ønske om at bidrage med at løse konkrete og overskuelige opgaver og tjene deres egne penge. De ønsker som alle andre at bidrage til fællesskabet og blive anerkendt for deres bidrag.”

Projektet løber over en treårig periode og vil omfatte mindst 700 af værestedernes brugere, som skal matches med lokale virksomheder, der har brug for at få løst praktiske opgaver såsom viceværtsopgaver, maling af træværk, pleje af grønne områder samt oprydning og afrydning.

'Lokalsjakket' tager udgangspunkt i otte væresteder og varmestuer rundt om i landet.

Det drejer sig om Blå Kors Danmarks væresteder i fem byer - Den Blå Oase i Aabenraa, Grace i København, Det Blå Sted i Aarhus, Blå Kors Varmestue i Herning og Den Sociale Café Hjerterummet i Aalborg - samt tre af KFUM's Sociale Arbejdes væresteder, Livsværkstederne i Gellerup, Café Grenaa og Café Finns Paraply i Esbjerg.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia