Nyt projekt skal hjælpe SMV’er med at blive klimaklar
Særligt for SMV'erne kan det være en udfordring at skabe sig et overblik over virksomhedens samlede klimapåvirkning. Det får 50 virksomheder nu eksperthjælp til at lægge en plan for.
Danske små og mellemstore virksomheder (SMV’er) oplever stadig oftere, at deres store og vigtige kunder stiller klimakrav, hvis de vil være underleverandører. Nu skal et nyt projekt kaldet Klimaklar SMV hjælpe SMV’erne med leve op til de nye krav og dermed bidrage til den grønne omstilling og skabe mere grøn vækst i fremtiden.
I 2021 arbejdes der med 50 danske SMV’er, som får eksperthjælp til at lægge en plan for, hvordan deres virksomheder og ikke mindst deres produkter og services kan blive klimavenlige. En vigtig del af projektet er også at give virksomhederne værktøjer, der sætter dem i stand til at dokumentere, at de gør en reel indsats for klimaet.
De første 13 virksomheder er allerede i gang, og her har man særligt kredset om udfordringerne forbundet med CO2-regnskab.
Læs også: Bankrådgivere skal kunne vejlede kunder i bæredygtighed
Det er et komplekst område – særligt for SMV’erne. Hvordan holder man styr på data og fagbegreber, og hvor starter man med at kortlægge sine CO2-udledninger?
Særligt arbejdet med at kortlægge udledninger i leverandørleddet (scope 3) er en stor udfordring for SMV’erne. Det kræver ofte ændringer i hele forretningsmodellen for at kunne skabe sig et overblik over virksomhedens totale CO2-belastning.
”Klimadata kommer fra mange forskellige kilder, og det er i princippet relativt kompliceret at finde og hente de mange data. Vi vil forsøge at binde vores forskningsmæssige metoder og teorier på de konkrete erfaringer, vores partnere har i projektet, for på den måde at få nogle indsigter, der kan være til gavn for alle SMV’er”, siger professor Lone Kørnøv, leder af Dansk Center for Miljøvurdering, Aalborg Universitet, som sammen med Dansk Industri, Fremstillingsindustrien, Axcelfuture, Viegand Maagøe og Industriens Fond er partnere i projektet.
De 50 SMV’er i projektet skal i løbet af 2021 udarbejde en klimaplan, og arbejde videre med anbefalinger til klimakommunikation og branding. På den måde kan de fremover blive en del af FN’s globale elitenetværk af verdens mest bæredygtige virksomheder – dem der er certificeret efter den såkaldte Science Based Targets-certificering.
- MTN