Nyt værktøj skal gøre det lettere at overholde arbejdsmiljøkrav
Arbejdstilsynet lancerer online værktøj, der skal gøre det nemmere for små og mellemstore virksomheder at overholde lovkravene til arbejdspladsvurdering (APV). Det skal hjælpe virksomhederne til at vurdere arbejdsmiljøproblemer.
Butiksindehaveren og tømrermesteren har længe været udfordret af de lovpligtige arbejdspladsvurderinger, APV.
Nu har Arbejdstilsynet introduceret et nyt onlineværktøj, der skal gøre det lettere og hurtigere for små og mellemstore virksomheder at efterleve krav om arbejdspladsvurdering og dermed holde sig inden for lovens rammer.
Værktøjet skal hjælpe virksomheden til at vurdere arbejdsmiljøproblemer og komme med konkrete løsninger inden for sin egen branche.
30.000 påbud siden 2008
Værktøjet skal særligt hjælpe de små virksomheder med 1-9 ansatte, som der cirka er 165.000 af i Danmark.
Læs også: Nyt værktøj skal hjælpe produktionsvirksomhederne med cirkulær økonomi
Og noget tyder på, at der er stærkt brug for det. Fra 2008 og frem har Arbejdstilsynet givet over 33.000 påbud for manglende eller mangelfuld APV til små virksomheder. Det betyder ifølge en undersøgelse foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), at omkring hver fjerde af de små arbejdspladser ikke har lavet en APV inden for de seneste tre år.
Med det nye værktøj får virksomhederne en tjekliste på 7-20 spørgsmål om arbejdsmiljøet. Listen er målrettet den specifikke branche, hvilket hjælper virksomhederne til at præcisere svarene. Det er også muligt for virksomhederne at redigere tjeklisterne, så de får spørgsmål, der er skræddersyet netop deres virksomhed.
Spørgsmålene er nøje udvalgt på baggrund af Arbejdstilsynets viden og data om arbejdsmiljøproblemer i den enkelte branche.
Det nye værktøj er fra mandag den 4. november tilgængeligt på apv.at.dk.
- MGC