Nyt værktøj til proaktivt og systematisk arbejde med psykisk arbejdsmiljø
Trods øget fokus giver det psykiske arbejdsmiljø fortsat - og faktisk i stigende grad - anledning til udfordringer for sundheden, sikkerheden og trivslen på arbejdspladsen. En ny international standard giver inspiration og vejledning til at arbejde proaktivt og systematisk med det psykiske arbejdsmiljø.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø anslår, at dårligt psykisk arbejdsmiljø koster op mod 80 mia. kr. om året i Danmark. For den enkelte virksomhed betyder det bl.a. øget sygefravær, arbejdsophør, dårligt samarbejde og ringe kvalitet i opgaveløsningen. Og så har et dårligt psykisk arbejdsmiljø naturligvis også store omkostninger for den ramte arbejdstager og kan bl.a. medføre øget risiko for fysiske og psykiske helbredsproblemer som fx hjerte-karlidelser, depression, angst og posttraumatisk belastningsreaktion. En effektiv håndtering af de psykosociale risici kan således have en enorm betydning - og det er netop det, den nye internationale standard, ISO 45003 for psykisk arbejdsmiljø, sætter fokus på.
"Vi har i mange år haft fokus på det psykiske arbejdsmiljø, og mange virksomheder har gennemført trivselsundersøgelser og lavet handlingsplaner for at løse problemer. Vores erfaring er, at man ikke alene kan skabe trivsel ved at have fokus på problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Der skal mere til - og der er behov for nye tilgange, metoder og værktøjer. Derfor er der brug for denne nye ISO 45003 standard, som er en guideline til at arbejde proaktivt og systematisk med ledelse af trivsel og det psykiske arbejdsmiljø. Som deltager i arbejdet med udviklingen af den nye ISO 45003 er jeg overbevist om, at de virksomheder, der er motiveret for at arbejde mere forebyggende og systematisk med trivsel og psykisk arbejdsmiljø, kan få inspiration til at skabe arbejdsglæde og trivsel i deres virksomhed", siger Lars Vestergaard Jensen, der er Business Developer og Lead Auditor i Bureau Veritas.
Læs også: WorldPride dropper Nestlé-samarbejde efter hård kritik
Proaktivt arbejde med trivsel øger arbejdsglæde og produktivitet
ISO 45003 er en vejledning til håndtering af psykosociale risici og til at fremme de trivselsmæssige forhold på arbejdspladsen. Vejledningen er primært tænkt som en guide til brug i forbindelse med arbejdsmiljøledelsesstandarden ISO 45001, men er relevant for alle, der ønsker at arbejde proaktivt med psykisk arbejdsmiljø. En lang række både danske og udenlandske aktører har været med til at udarbejde standarden.
"Vi har fra dansk side været meget engageret i tilblivelsen af standarden og fået stor indflydelse på indholdet. Det er væsentligt, at den enkelte virksomhed arbejder med trivsel og psykisk arbejdsmiljø - og skaber klarhed over ansvar, opgaver og roller omkring arbejdet med trivsel og psykisk arbejdsmiljø og dermed bidrager til større engagement blandt arbejdstagere, større arbejdsglæde og øget produktivitet", siger Kåre Sørensen, chefkonsulent i DI.
Medarbejderes trivsel bidrager til opnåelse af strategi og vision
ISO 45003 giver eksempler på psykosociale risici, der opstår som følge af arbejdets tilrettelæggelse, sociale faktorer og arbejdsmiljø, arbejdsudstyr og farlige arbejdsopgaver, samt en række foranstaltninger, der kan anvendes til at fjerne farer eller minimere forbundne risici. Den indeholder også oplysninger om, hvad der er vigtigt for organisationer at overveje i relation til at øge bevidstheden om psykosociale risici, udvikle kompetencer i håndteringen af psykosociale risici, understøtte berørte arbejdstagers restitution og tilbagevenden til arbejde og planlægge og reagere på nødsituationer.
"Hos os i Siemens er der fra alle ledelsesniveauer en erkendelse af, at det psykiske arbejdsmiljø og vores medarbejderes trivsel bidrager til opnåelse af vores strategi og vision. Her er ISO 45003 et godt værktøj til at sikre en bred dækning. Vi kommer ikke uden om, at succesen af psykosocial risikohåndtering afhænger af engagement på alle niveauer og hos alle funktioner i organisationen", siger John Holst, QEHS Officer i Siemens og ansvarlig for bl.a. virksomhedens arbejdsmiljøledelse, herunder arbejdet med psykisk arbejdsmiljø.
- MTN