Oslo-færgen kan snart sejle på klimavenlig olie fra nødder
Med en stor investering i olieudvindingsvirksomheden MASH Energy vil DFDS nu være med til at udvikle et kommercielt bæredygtigt alternativ til fossile brændstoffer. Et af de første mål er at klargøre olien til test på en skibsmotor.
DFDS’ færger mellem København og Oslo får formentlig om noget tid hældt klimavenlig olie fra nødder i Tanzania og Indien i tanken.
Læs også: Skibsfragtindustrien forbereder sig på nye regler om svovludledning
I hvert fald har DFDS investeret op til 10 millioner kroner i MASH Energy, der blev stiftet af Jakob Andersen og fire kolleger fra DTU i 2015, og siden har udviklet en effektiv og billig metode til udvinding af olie fra spildprodukter. Efter planen vil der nu blive arbejdet på at forberede en test i en skibsmotor.
”Det udvundne biobrændsel er CO2-neutralt. I vækstsæsonen optager planterne CO2, som olien så afgiver ved forbrænding i skibsmotorerne. Derudover er der en betydelig yderligere miljøeffekt forbundet med produktionen”, forklarer Jakob Andersen, der i dag er CEO i MASH Energy og underviser på DTU, og fortsætter:
”Restproduktet efter olieudvindingen – det såkaldte biochar –binder nemlig CO2 under processen. Samtidig kan dette biochar anvendes som effektiv gødning på markerne, hvor den ekstra plantevækst vil trække yderligere store mængder CO2 ud af atmosfæren”, siger han.
Siden starten har MASH Energy udviklet de termokemiske processer og det anlæg, der ved hjælp af pyrolyse kan udvinde olien fra en række spildprodukter fra landbruget, bl.a. fra produktionen af nødder. Anlægget er bygget af selskabets egne medarbejdere i MASH Energys fabrik i Indien.
Anvendes allerede i FN-støttet projekt
Teknologien anvendes allerede som del af et FN-støttet projekt i Tanzania til produktion af biobrændstof. Det produceres i øjeblikket af spildprodukter fra en række nøddeproduktionsanlæg og sælges og leveres til den lokale industri.
”Vi er selvsagt meget glade for at få en stor skibsoperatør som DFDS med ind i ejerkredsen, så vi får mulighed for at teste biobrændslet i skibsmotorer for at få dokumenteret, at produktet lever op til de kvalitets- og priskrav, som succes i shippingbranchen vil kræve,” siger Jakob Andersen.
Investeringen foretages i tre stadier, hvorved DFDS kommer til at eje 24 procent af selskabet.
”Med investeringen tager vi et medansvar for at udvikle biobrændsel, der også er kommercielt bæredygtigt og dermed et reelt alternativ til fossile brændstoffer”, siger Sofie Hebeltoft, der er chef for DFDS’ CSR-afdeling, og fortsætter:
”Vi har haft en dialog med virksomheden og folkene bag siden selskabet blev stiftet i 2015 og har stor tillid til, at vi sammen med dem kan nå i mål med ambitionerne, der ligger i perfekt forlængelse af DFDS’ mål om at reducere skibenes aftryk på miljø og klima”, siger Sofie Hebeltoft.
Læs også: DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.
På længere sigt er DFDS’ mål at producere mængder nok til, at olien kan blive kommercielt bæredygtig og identificere andre spildprodukter, der kan anvendes til at producere biobrændsel.
- JMA