Skibsfragtindustrien forbereder sig på nye regler om svovludledning

Til næste årsskifte træder de nye regler om svovludledning i shippingindustrien i kraft, og selvom forberedelserne er i fuld gang, bliver det dyrt for branchen. Der hersker en del forvirring omkring, hvad det præcis kommer til at betyde.

Fra 2020 bliver det ulovligt for fragtskibe at bruge brændstof med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, og det kommer til at koste branchen dyrt..

09.04.2019

CSR.dk

Skibsfragtindustrien står overfor en af de største forandringer siden overgangen fra kul til olie, når nye regler for udledning af svovl træder i kræft fra begyndelsen af 2020. Mens forberedelserne er i fuld gang, så gætter mange på, hvad de nye regler kommer til at betyde for branchen.

Det skriver The Wall Street Journal.

Læs også: DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

Ifølge vurderinger fra skibsfarten kommer omstillingen til at påvirke mindst 60.000 fartøjer og koste industrien op mod 330 mia. kr. Grundet det høje beløb er der internt i shipping-branchen bred enighed om, at kunderne og forbrugerne bliver nødt til at dække omkostninger.

“Hvis de ekstra omkostninger ved brændstof med lavt svovlindhold ender hos shippingvirksomhederne, vil vi se konkurser”, siger administrende direktør i A.P. Møller-Maersk, Søren Skou, til The Wall Street Journal.

Mange shippingvirksomheder accepterer dog, at de som udgangspunkt kommer til at bære til noget af regningen. Forhandlerne er storforbrugere af containerskibe, og det vil derfor være op til dem og andre shippingkunder om omkostningerne så bliver sendt videre til forbrugerne.

“På nuværende tidspunkt er det uklart, hvilken påvirkning omkostningerne ved brændstof vil få for forbrugsvarerne. Jeg tror, at det kommer til at afhænge af forhandlerne og deres strategi”, siger Jon Gold, vicepræsident for supply chain i  National Retail Federation, til The Wall Street Journal.

Nogen shippingvirksomheder brokker sig dog over den manglende klarhed omkring omkostningerne og mener, at de ofte får tillæg, der er svære at forstå.

Svovlindhold på 0,5 procent
Det nye brændstof med lavt svovlindhold skal erstatte den bunkerolie, som i dag driver de fleste af verdens fartøjer og har et svovlindhold på 3,5 procent, hvilket er langt over det tilladte i bilindustrien i USA – og som er hovedårsagen til at shippingindustrien bidrager med omkring 13 procent af verdens svovludledning.

Det nye maritime brændstof vil have et svovlindhold på 0,5 procent. Et studie foretaget i Finland i 2016 viser, at uden skiftet af brændstof vil udledningen fra skibe bidrage til mere end 570.000 yderligere for tidlige dødsfald globalt mellem 2020 og 2025.

De reelle omkostninger ved brændstoffet med lavt svovlindhold er fortsat kun et gæt. Shippingvirksomheder forventer at betale 25 til 40 procent mere, end de gør i dag pga. de højere omkostninger, der er forbundet med at producere brændstoffet.

For at leve op til de nye regler er et scrubber-system også en mulighed. Det er et svovlfangende udstødningssystem, der behandler skibsrøg, inden de slippes ud i atmosfæren.

Systemet koster mellem 3 og 10 mio. dollars pr. skib, men dem, der anvender systemet, satser på, at de kan dække omkostningerne på cirka to år ved at brænde bunkerolie i stedet for det nye, dyrere lavsvovlbrændstof.

Læs også: Dansk teknologi skal øge eksporten af ren luft

Scrubber-systemet er dog kontroversielt, da kritikere mener, at det ikke fjerne miljøskaderne.

“Der er meget snak om scrubbere, men i sidste ende vil omkring 90 procent af den globale flåde bruge brændstof med lavt svovlindhold”, siger administrende direktør for rederiet Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, der selv planlægger at installere scrubbersystemer på ti ud af deres 227 skibe.

- JMA

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Skiftet fra -18 til -15 grader i den kolde forsyningskæde vinder opbakning

17.12.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer banebrydende strømbeskyttelsesteknologi til datacentre

Lille klassiker med stor betydning

13.12.2024Schneider Electric

Sponseret

26.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvordan får vi SMV'erne med?

26.11.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG kan være en løftestang for en ny kultur i byggeriet

25.11.2024Fristads Kansas

Sponseret

Fristads fravælger Black Friday: Cirkulære løsninger er det nye sort

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

20.11.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed i tekstilbranchen: En case om strategisk tilgang til ansvarlig udvikling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams