08.04.2021  |  Klima, miljø og energi

PÅ JAGT EFTER FREMTIDENS ØKOLOGISKE BOMULD

Indhold fra partner Hvad er dette?

For at opfordre flere bomuldsbønder til at konvertere til økologisk dyrkning vil BESTSELLER nu inkludere bomuld, som er i processen henimod at blive økologisk – såkaldt ’overgangsbomuld' (in-conversion cotton) i sin portefølje af mere bæredygtig bomuld.

Mindre end én procent af al verdens bomuld dyrkes i økologiske landbrug. For at opfordre flere bomuldsbønder til at konvertere til økologisk dyrkning vil BESTSELLER nu inkludere bomuld, som er i processen henimod at blive økologisk – såkaldt ’overgangsbomuld’ (in-conversion cotton) – i sin portefølje af mere bæredygtig bomuld.

Modebranchens efterspørgsel på økologiske bomuldsprodukter er på himmelflugt. Derfor ville man forvente, at bomuldsbønder står i kø for at konvertere til økologisk landbrug. Virkeligheden er desværre ikke så ligetil.

Overgangsperioden til at få det efterstræbte økologiske certifikat tager gennemsnitligt tre år for en bomuldsbonde. Årsagen er, at jordbunden først skal komme sig efter typisk mange års brug af pesticider og kunstgødning, som sædvanligvis bruges ved konventionel dyrkning af bomuld.

I hele denne treårige periode bliver bønderne ikke betalt ekstra – det der kaldes en ’økologisk merpris’ (’organic premium’) – selvom de er underlagt reglerne, som hører under økologisk landbrugspraksis. Tværtimod skal bomuldsbønderne arbejde hårdere, da økologisk landbrug også er lig med lavere høstudbytte, og der er samtidig strikse regulativer for at sikre, at jorden i sidste ende er kvalificeret til at blive økologisk certificeret efter internationale standarder.

Gudrun Gudmundsdottir, BESTSELLER’s Sustainable Materials Specialist, forklarer, at mange husmandsbønder (’smallholder farmers’) derfor ikke tør tage risikoen ved at gennemgå den svære konverteringsproces uden den rette support.

”Ved at introducere ’overgangsbomuld’ i vores portefølje af mere bæredygtige materialer hjælper vi bønderne bag og deres indsats henimod at få deres økologiske bomuldscertifikat. På den måde kan vi anspore flere bønder til at manøvrere sig gennem overgangen til økologisk bomuld,” siger Gudrun.

”Det er et direkte signal til bomuldsbønderne om, at der er efterspørgsel på økologiske fibre, og at vi støtter og værdsætter deres store indsats for at konvertere til økologisk landbrug.”

Understøtter direct-to-farm

’Overgangsbomuld’ understøtter også BESTSELLERs nyere strategi henimod en direct-to-farm sourcing-model. BESTSELLER Sustainability er i dialog med nuværende partnere som CmiA (Cotton made in Africa) og OCA (Organic Cotton Accelerator) for at sikre, at der skabes de rette forpligtelser til at source ’overgangsbomuld’, der samtidig sikrer, at de pågældende bønder inkluderes gennem hele forløbet.

Dernæst kan alle BESTSELLER-brands source, kommunikere om og etikettere deres produkter med ’in-conversion cotton’.

”Med denne tilgang kan vi opbygge stærke relationer og på samme tid forhåbentligt sikre vores fremtidige forsyninger af økologisk bomuld,” afslutter Gudrun.

Overgangsbomuld og  ‘direct-to-farm’

  • ‘Overgangsbomuld’ kaldes internationalt ’in-conversion cotton’ eller ’transitional cotton’.
  • Ved at kunne udbyde et produkt som ’overgangsbomuld’ kan man anspore flere bomuldsbønder til at omlægge deres landbrug fra konventionel til økologisk.
  • BESTSELLER benytter primært tilgangen ’direct-to-farm’ til at source både overgangs- og økologisk bomuld, da man på denne måde både kan sikre, at den økologiske merpris går til bønderne, og at arbejdsforholdene er i orden.
  • På dansk findes der ikke en direkte oversættelse eller betegnelse, men handler om at source bomulden direkte fra de enkelte bomuldsbønder – de såkaldte husmandsbønder (smallholder farmers). På den måde ved man som brand præcis, hvor ens råmateriale kommer fra, hvilket lokalsamfund der har dyrket det, hvilken indflydelse ens investering har haft, og hvordan ens indledende finansiering af økologiske bomuldsfrø har hjulpet.
  • Det er komplekst at arbejde med husmandsbønder i storskala-produktion, hvorfor det er vigtigt med implementeringspartnere såsom OCA (Organic Cotton Accelerator) og Cotton made in Africa (CmiA), som er et initiativ af non-profit organisationen Aid by Trade Foundation – en ledende standard for bæredygtigt produceret bomuld, som støtter husmandsbønder via direct-to-farm, og som kan facilitere processen.

Photo: STAC

Mere fra BESTSELLER

BESTSELLER

http://bestseller.com/

BESTSELLER er en international familieejet virksomhed, der via mere end 20 individuelle brands sælger modetøj, sko og accessories til kvinder, mænd, børn og teenagere. BESTSELLER har ca. 250 butikker i Danmark under brand-navne som VERO MODA, ONLY, JACK & JONES and VILA. BESTSELLER har en målsætning om at bidrage til udviklingen af en mere b…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere