P4G-topmøde gav tro på en bedre verden

Myndigheder, virksomheder og civilsamfundsorganisationer har slået sig sammen i kampen for grøn vækst. P4G-topmødet i København sendte et klart signal til omverdenen.

”Jeg synes faktisk, kiksen smagte rigtig godt!”

Statsminister Lars Løkke Rasmussen lød en smule overrasket, da han smagte den ’nødhjælps-kiks’, som Folkekirkens Nødhjælp og Arla Food Ingredients har udviklet i fællesskab. Kiksen er nemlig et resultat af partnerskabet Sustainable Food Platform, som har til formål at udvikle innovative, bæredygtige og ernæringsrige fødevareprodukter til sårbare grupper i verdens fattigste lande.

Kiksen er lavet af quinoa som, ud over at være yderst næringsrig, også er ekstremt tørkeresistent. Derfor er afgrøden en oplagt spise i tørkeplagede Etiopien.

”Den mad, som udleveres i flygtningelejre, har groft sagt ikke ændret sig siden Anden Verdenskrig, og derfor er det på tide at sætte spørgsmålstegn ved gamle idéer. Hvede er hovedingrediensen i nødhjælpsrationer som grødblandinger og kiks, men hveden kan med fordel erstattes af proteinrige råvarer, der er tilgængelige i katastroferamte lande,” sagde Birgitte Qvist-Sørensen, Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, da projektet blev præsenteret tidligere på året.

Sustainable Food Platform er et af de initiativer, som har fået økonomisk støtte gennem P4G (Partnering for Green Growth and the Global Goals 2030) - et globalt netværk, som holdt sit første topmøde i København den 19.-20. oktober.

P4G er et globalt initiativ, som har til formål at sætte farten op på den bæredygtige omstilling inden for rammen af verdensmålene og klimaaftalen fra Paris. P4G fokuserer særligt på sektorerne landbrug, fødevarer, energi, byer, vand og cirkulær økonomi.

Danmark har været hovedaktør bag etableringen af P4G, som også tæller Chile, Colombia, Etiopien, Kenya, Mexico, Sydkorea og Vietnam. P4G’s rolle er at facilitere, støtte og medfinansiere partnerskaber mellem myndigheder, virksomheder og civilsamfundsorganisationer for at bryde de eksisterende barrierer for grøn vækst.

Idéen er, at man i disse partnerskaber kan skabe en synergieffekt, hvor hver partner bidrager med sine særlige ekspertiser. I tilfældet med quinoakiksen har Folkekirkens Nødhjælp et indgående lokalt kendskab til Etiopiens klimaudfordringer og landbrugssektor, mens Arla Foods Ingredients har uundværlig teknologisk og faglig ekspertise inden for ernæring og fødevareproduktion.  

Det er den slags innovative, bæredygtige løsninger, som P4G skal fremme.

Den 19.-20. oktober holdt P4G sit første topmøde i København med deltagelse af blandt andre Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary. En lang række politikere, statsledere, forskere, eksperter, virksomheder og ngo’er var samlet til to dage med oplæg, workshops, vidensdeling samt idéudveksling og -udvikling.

Topmødet sendte et klart signal om, at civilsamfundet, herunder organisationer som Folkekirkens Nødhjælp, er uundværlige aktører i offentligt-private partnerskaber.

Som partner og medlem af den rådgivende bestyrelse deltog Folkekirkens Nødhjælp i topmødet.

Der blev delt en masse idéer med repræsentanter fra den politiske og den private sektor. Der blev delt en masse kiks ud. Men topmødet var ikke et kiks.

Som Birgitte Qvist-Sørensen efter topmødet:

”Hvis al denne energi og alt dette engagement bliver omsat til handling, så tror jeg på en bedre og grønnere verden.”

Se også: Flere artikler fra Folkekirkens Nødhjælp

12.03.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Millioner i mønter: Salling Group håndterede danskernes donationer til mennesker i nød

22.11.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Folkekirkens Nødhjælp tændte 10.000 lys for fred i verden

Chokoladesalg i Wefood støtter unge mødre på flugt i Uganda

02.06.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

31.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Global klimatilpasning: Behov for en holdindsats

13.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Gavmilde danskere og tæt samarbejde med Salling Group sikrer 11 millioner kroner til verdens brændpunkter

06.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Salling Group stiller butikker til rådighed for Folkekirkens Nødhjælp