Pandora er på en kompleks klimarejse

Gennem et anerkendt klimaprogram har Pandora sat konkrete mål for, hvordan forretningen kan blive grønnere. Men det er en kompliceret proces, der også kræver aktion fra eksterne samarbejdspartnere, mener bæredygtighedschef.

Ifølge Pandora er produktionen i Thailand udelukkende forsynet med vedvarende energi. Foto: Pandora..

20.10.2021

CSR.dk

Som flere andre danske virksomheder har smykkevirksomheden Pandora meldt sig til klimainitiativet Science Based Targets. De mål, der blev sat i den forbindelse, er netop blevet godkendt.

Nu skal Pandora derfor halvere sin udledning af drivhusgasser inden 2030 og blive klimaneutral senest i 2040. Derudover skal al guld og sølv, som bruges i produktionen, være genanvendt inden 2025. Det skriver Børsen.

Pandora har imidlertid allerede været aktive i at blive en mere klimavenlig virksomhed. Ifølge dem selv, blev deres produktion i Thailand sidste år omstillet til kun at bruge vedvarende energi. Nu ligger den største udfordring i at gøre værdikæden mere bæredygtig.

Læs også: Pandora vil være CO2-neutral i hele værdikæden inden 2040

Bæredygtighedschef Mads Twomey-Madsen fortæller Børsen, hvordan mange af de beslutninger, der skal tages i den grønne omstilling, ligger uden for deres råderet. Der skal en kædereaktion til, før der for alvor kan blive rykket på noget. Processen er derfor kompleks.

Mads Twomey-Madsens udtalelser afspejler sig også i Pandoras seneste klimarapport fra 2020. Her ligger virksomhedens CO2-udledning eftersignede hovedsageligt hos eksterne partnere – altså i scope 3, der omhandler udledning, som kommer fra fx produkter som virksomheden bruger. Det faktum forpligter, mener bæredygtighedschefen.

Tiltroen er også vedvarende
Særligt udvinding af det sølv og guld, som Pandora bruger til sine smykker, er klimabelastende. Det giver derfor mening for Mads Twomey-Madsen, at starten omstillingen der – blandt andet ved at fokusere på genanvendelse.

Læs også: Pandoras diamanter bliver bæredygtige

Dog er der stadig uvished omkring, hvordan transporten gøres mere bæredygtig når grønne brændstoffer endnu ikke dominerer markedet, påpeger han. Dog er han stadig optimistisk når det kommer til smykkegigantens foreløbige målsætninger:

”Vi har forsøgt at indregne i vores estimater, at den energi, der kommer ud af stikkontakten, forventeligt bliver grønnere og grønnere. Den slags formodninger ligger også til grund for, hvad vi tror, at vi kan opnå. Vi håber jo også, at jo flere virksomheder, der har den her agenda, jo mere vil myndigheder arbejde i den retning”, siger Mads Twomey-Madsen til Børsen.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia