Pepsi og Cola øger plastgenbruget

Der er mere genbrugsplast på vej ind i produktion og forsyningskæder hos både Pepsi og Coca-Cola. Førstnævnte vil bruge 35 procent mindre ny plast i 2025, mens rivalen netop har præsenteret en prøve på en flaske fremstillet med 25 procent havplast.

Pepsis LIFEWTR-brand skal pakkes i 100 procent genbrugsplast næste år, mens bubly ikke længere skal pakkes i plast fra 2020. Og så skal der mere gang i Sodastream-forretningen, lyder det. Illustration: PepsiCo.

04.10.2019

CSR.dk

Læskedrikgiganten PepsiCo har annonceret et nyt bæredygtighedsmål på produktionsfronten, hvor man frem mod 2025 vil reducere brugen af ny plastik med 35 procent på tværs af alle sine mange drikkevarebrands, svarende til 2,5 mio. ton plast.

Læs også: Salling Group vil have mere genbrug og mindre plast i emballagen

Derudover vil Pepsi booste sin Sodastream-forretning, hvor forbrugeren selv fremstiller sin sodavand i flasker, der bruges igen og igen, hvilket man mener vil fjerne 67 mio. flasker fra markedet frem mod 2025.

”Selvom vores indsats langt fra er slut, så er det her et skridt mere på vejen i PepsiCos arbejde med at bidrage til at skabe en verden, hvor plastik aldrig bliver affald. I takt med at vi accelererer vores vækst, fortsætter vi med at gøre vigtige fremskridt i retning af en cirkulær økonomi for emballage, som er et ansvar vi taget meget alvorligt”, siger PepsiCos CEO, Ramon Laguarta.

Colas flaske med havplast er indtil videre kun fremstillet i 300 eksemplarer, men potentialet i teknologien er enormt, mener selskabet. Foto: Coca-Cola.

Udmeldingen bygger oven på Pepsis eksisterende mål frem mod 2025 om 100 procent genanvendelig, kompostérbar eller bionedbrydelig emballage, og at øge brugen af genbrugsplast til 25 procent.

Teknologi med enormt potentiale
Også den historiske rival Coca-Cola rykker på plastikfronten. Den amerikanske mastodont brugte i 2017 tre millioner ton plastik til drikkevarebeholdere, og det tal vil man gerne nedbringe. Derfor har man netop præsenteret den første prøve på en flaske fremstillet med indsamlet havplast.

Selvom der kun er produceret 300 eksemplarer af flasken, så er det et vigtigt eksempel, påpeger selskabet, fordi den er den første plastikflaske nogensinde, hvor havplast er blevet genanvendt og brugt til fødevareindpakning.

Mere specifikt indeholder flasken ca. 25 procent plastik indsamlet fra Middelhavet og strande i regionen. ’Et lille skridt indtil videre, men teknologien bag har stort potentiale’, lyder det.

Det er således ikke helt nemt at få havplast ind i en forsyningskæde, hvor kvalitetskravene til emballagen er høje, og kvantiteten enorm. Men teknologien udvikler sig, så det nu er muligt at rense urenheder ud af affaldsplasten, så den i stedet for at ende på lossepladsen eller i et forbrændingsanlæg kan få nyt liv.

Med det nye bevis på teknologiens formåen ser Coca-Cola frem til at introducere genbrugsplasten i nogle af sine flasker fra næste år.

Læs også: HP og IKEA melder sig ind i kampen mod plastikforurening

”Forbedrede genbrugsteknologi er enormt spændende, ikke bare for os men for industrien og samfundet som helhed. De bringer visionen om et lukket plastikkredsløb tættere på, hvilket er grunden til, at vi investerer på området”, forklarer supply chain-direktør for Coca-Cola Western Europe, Bruno van Gompel.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

09.10.2025CSR.dk

Affaldsvirksomhed på Mors får skarp kritik og flere påbud for ulovlig affaldshåndtering

08.10.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Facilities Mgt leverer på Bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online