PODCAST: Bæredygtighed og hospitality
Kan lækre luksussteder i hospitalitybranchen, for eksempel konferencehoteller og hoteller, samtidig være bæredygtige? Ja, hvis du spørger podcastgæsten i Bæredygtig Business, Trine Plambech fra Alexandra Instituttet.
Nogle af nøglekriterierne for at lykkes som bæredygtigt konferencested eller bæredygtigt hotel er kommunikation, troværdighed, og det at medarbejderne fungerer som ambassadører, når de er på arbejde. Medarbejderne kan nemlig være en kæmpe ressource for hospitalitybranchen i den grønne omstilling, siger Trine Plambech, som er ansvarlig for Intelligent Bæredygtighed på Alexandra Instituttet, som hjælper virksomheder med den grønne omstilling
Men der skal naturligvis også konkrete og bæredygtige tiltag til, for at gæsterne føler, at et konferencested eller et hotel gør en forskel:
”Forbrugerne bekymrer sig om bæredygtighed og den grønne omstilling. Derfor ser vi flere og flere initiativer i branchen såsom at servere gårsdagens brød i ristet form til morgenbuffeten, generelt at begrænse mængden af mad i buffeten, og for eksempel at sætte gamle badeværelser i stand i stedet for at rive dem ned” siger Trine Plambech i denne udgave af podcasten Bæredygtig Business, som du kan lytte til her.
Trine Plambech ved rigtig meget om bæredygtighed i hospitalitybranchen. Hun har blandt andet undersøgt, hvad gæsterne mener om at være på steder, der arbejder bevidst med den grønne omstilling. Og hun fortæller om et interessant begreb, der kaldes "Den Grønne Detektiv", som er gæster, der tjekker, at hotellet/konferencestedet er helt igennem grønne, når de nu også påstår, at de er det.
Den grønne omstilling er kommet for at blive. Og den er i øvrigt ikke begrænset til hospitality- eller hotelbranchen. Også uddannelsessteder og turistbranchen i Danmark er ved at få øjnene op for vigtigheden af, at få bæredygtighed ind i sit DNA.
Lyt til podcasten Bæredygtighed og hospitality hvor bæredygtighedsnørd Steffen Max Høgh taler med Trine Plambech om, hvad det egentlig vil sige at være en bæredygtig i hospitalitybranchen og hvor branchen er på vej hen.