Pres fra NGO'er kan føre til positivt samarbejde
Problematikker som greenwashing og spørgsmålet om hvem der bestemmer i et NGO-virksomhedssamarbejde, var væsentlige emner på CSR-konferencen In Good Company, der forløb over to dage i sidste uge.
Mere end 200 deltagere var til stede på Crowne Plaza i København 10.-11. oktober for at debattere med globale organisationer som WWF Verdensnaturfonden, Coca-Cola, Greenpeace, HSBC og Kimberley-Clark.
Læs også: Ericsson forener flygtninge i samarbejde med dansk ngo
Arrangøren FSC Danmarks målsætning med den internationale konference In Good Company har været at bringe de svære sider af CSR på dagsordenen. Mange virksomheder tvinges i første omgang til at tage et miljømæssigt og socialt ansvar af NGO'er, men senere kan opmærksomheden fra en NGO føre til et positivt og tillidsfuldt samarbejde.
NGO'er presser virksomheder til forandring
Det var budskabet fra blandt andet David Mittler, der er politisk direktør i Greenpeace International. Han fortalte åbent om Greenpeaces kampagne mod husholdningspapirgiganten Kimberley-Clark, som i 2009 førte til, at Kleenex-virksomheden indførte en bæredygtighedspolitik.
Læs også: De sociale medier tvinger virksomheder til åbenhed
Kimberley-Clarks manager for bæredygtigt skovbrug, Edward Krasny, der var sat over for David Mittler, forklarede, at Greenpeace-kampagnen mod dem har været meget lærerig:
Gennem kompromisser hos begge parter nåede vi et punkt, hvor vi kunne forhandle. Jeg var meget overrasket over, at vi pludselig talte åbent om vores bekymringer og planer. Det tog tid, men det lykkedes os at skabe tillid til hinanden.
Greenpeace er også kendt for at kritisere organisationer, der allerede gør et stort CSR-arbejde. Det provokerer virksomhederne, men David Mittler forklarede, at de gør det, fordi de mener, at de kan skabe mærkbare forandringer på den måde.
-MH