12.05.2023  |  Strategi & ledelse

Pumpegigant er i fuld sving med klimaarbejdet

Tilbagetagningsløsninger og solceller er en del af Grundsfos’ mål om nuludledning i 2050.

Hos Grundfos har man en mission – at flytte vand fra kilden til indbyggerne eller industrien og til afløb og rensningsanlæg, uden at det koster på klimakontoen.

Det er svært, når man er en virksomhed, der udleder godt og vel 108 millioner ton CO2 på tværs af værdikæden – det er næsten to en halv gange Danmarks samlede udledning i 2021.

Men med et mål om at halverede sit udslip og skære 25 procent af i resten af værdikæden i 2030 samt nuludledning i 2050 kan det kun gøres gennem samarbejder. Det fortæller driftsdirektør og ansvarlig for Grundfos’ bæredygtighedsarbejde Ulrik Gernow til Børsen.

Læs også: Grundfos: Energirenovering er overset og afgørende svar på dobbeltkrise

I november sidste år blev Grundfos’ klimastrategi godkendt af den anerkendte standard Science Based Target – derfor skal alle nye tiltag derfor bidrage positivt til målsætningen, siger Ulrik Gernow.

Det handler blandt andet om projekter som solceller eller nyt produktionsudstyr og tilbagetagningsinitiativer, så brugte cirkulationspumper kan fornyes.

Hvis man ser bort fra, hvor meget produkterne udleder i brug, stammer den største udledning da også fra materialebrug. Det er eksempelvis stål, støbejern og aluminium.

“På den ene side handler den cirkulære tilgang om bæredygtighed, på den anden handler det om at skabe en mere robust forsyningskæde,” siger Ulrik Gernow til Børsen om idéen om at reducere materialeforbrug og dermed et pres på planetens naturlige ressourcer ved at genanvende eller -bruge materialer.

- HCL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere