Rapport afslører massiv plastikforurening fra Coca-Cola og Pepsi

En ny rapport fra NGO’en Tearfund afslører, at plastikaffald fra fire drikkevaregiganter forurener massivt i fattige områder i udviklingslande. Det er både skadeligt for klimaet og for beboerne i områderne.

Plastikforurening er et alvorligt problem i udviklingslande..

02.04.2020

CSR.dk

De fire drikkevaregiganter er sammen ansvarlige for en halv million ton plastikforurening i seks udviklingslande hvert eneste år.

NGO’en har regnet ud, at afbrændingen af plastikindpakning produceret af virksomhederne udleder 4,6 millioner ton CO2, svarende til udledningen fra to millioner biler.

For at finde frem til de bekymrende resultater har Tearfund analyseret markedet i Brasilien, Mexico, Kina, Indien, Filippinerne og Nigeria. I disse lande bliver kartoner og flasker efter brug enten smidt på jorden eller brændt.

”Dette massive plastikforureningsaftryk er en krise i sig selv, men bidrager også til klimakrisen”, står der i rapporten, der tilføjer, at de fire virksomheder sjældent eller slet ikke nævner CO2-udledningen fra håndteringen af deres produkter, når de fremlægger deres forpligtelser vedrørende klimaændringer.

Resulterer i sygdom og død
Det er Coca-Cola, der står for størstedelen af  klimaaftrykket i de seks lande. Firmaet står for 200.000 ton plastikaffald i de seks lande årligt.

Den globale plastikproduktion er i vækst, og det forudses, at den fordobles over de næste 10-15 år.

I lav- og middelklassesamfund bliver plastikaffaldet ikke håndteret ordentligt og hober sig op i gaderne, hvilket resulterer i miljøødelæggelse, sygdom og død. Mellem 400.000 og en million mennesker i udviklingslande dør hvert år af plastik- og affaldsrelaterede sygdomme.

”De her virksomheder sælger plastik i fuld bevidsthed om, at det vil blive brændt eller dumpet i udviklingslandene og ødelægge landskaber, bidrage til klimaændringer og skade sundheden hos verdens fattigste mennesker”, siger Dr. Ruth Valerio, director of global advocacy and influencing, Tearfund.

NGO’en beder virksomhederne om at nedsætte produktionen og salget af engangs-plastikindpakning og at skifte til genanvendelige og genopfyldelige modeller.

Læs også: Masseeksperiment afslører danskernes plastikvaner

Alle fire virksomheder har allerede igangsat forskellige strategier for, hvordan de får nedsat plastikproduktionen.

- SMF

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus