Rapport: Bilindustrien er massivt bagud med den grønne omstilling
Ny rapport viser, at der er behov for drastisk og omfattende, global handling for at undgå, at bilindustrien overskrider FN’s klimapanels grænse på 1,5 grader i global opvarmning.
Elbilproducenterne Polestar og Rivian er gået sammen om en ‘Pathway Rapport’, der konkluderer, at bilindustrien står til at overskride FN’s klimapanels mål om at holde den globale opvarmning på 1,5 grader med mindst 75 procent inden 2050.
Det skriver Polestar i en pressemeddelelse.
Rapporten, der er udarbejdet af det globale management-konsulentfirma Kearney, viser, at personbiler aktuelt står for 15 procent af alle CO2-udledninger på verdensplan.
Læs også: Producent vil sætte plantebaserede gummihjul på vejene
Så hvis alle udledninger skal reduceres med 43 procent inden 2030, som er klimapanelets målsætning, er der lang vej igen for bilindustrien.
Industrien vil blandt andet have brugt hele sit CO2e-budget allerede i 2035, hvis der ikke øjeblikkeligt gribes ind, viser rapporten.
Men trods den dystre udsigt, håber Angela Hultberg, bæredygtighedsdirektør hos Kearney, at rapporten giver anledning til konkret handling blandt de globale bilproducenter.
”Vi har set på forskellige scenarier og forskellige datapunkter, og konklusionen er, at uanset hvordan man kigger på det, er vi alt for langt fra målet. Vi håber meget, at rapporten kan være et springbræt til at fokusere på områder, hvor der er enighed og finde specifikke initiativer i industrien. Det vil kræve en kollektiv indsats at løse nogle af de aktuelle problemer, og vi ser frem til at se, hvad producenterne vil gøre i den nærmeste fremtid,” siger hun.
Kan ændre kurs
Ifølge rapporten har bilindustrien nemlig stadig har en chance for at komme på rette spor – derfor har Kearney med udgangspunkt i det nuværende årti skitseret en række tiltag, som bilproducenterne kan iværksætte fra nu og frem til 2030.
Det handler blandt andet om øget brug af vedvarende energikilder i elnettet og mindskning af CO2 i forsyningskæderne. Og her understreges der i rapporten, at det ikke er tilstrækkeligt kun at opnå et eller to af niveauerne.
Læs også: Første bilproducent tilslutter sig SteelZero-initiativet
”For det første er industrien nødt til at fremskynde overgangen til elbiler ved at investere i produktionskapaciteten, ligesom det er nødvendigt at indføre en fast slutdato for salget af fossilbiler på verdensplan. For det andet skal der udbygges vedvarende energiforsyning til de globale elnet, som gør det muligt for elbiler at udnytte deres fulde potentiale gennem grøn opladning. For det tredje skal forsyningskæderne afkarboniseres ved at skifte til materialer med lavt kulstofindhold og ved at investere i vedvarende energiløsninger til forsyningskæderne,” lyder det i pressemeddelelsen fra Polestar.
Kearney-rapporten er blevet delt med flere af verdens førende bilproducenter sammen med en invitation til et møde i slutningen af januar for at diskutere områder for fælles handling.
- HCL