Rapport: Kendt teknologi kan gøre skibsfarten (næsten) CO2-fri i 2035
Ved at implementere al eksisterende teknologi på området fuldt ud, kan drivhusgasudledningerne fra den internationale søfart reduceres med op til 95 procent i 2035, viser rapport fra OECD.
En totalt dekarboniseret maritim transportsektor behøver ikke være et usikkert scenarie for en fjern fremtid. Ifølge en rapport fra det såkaldte International Transport Forum under OECD kan den vision tværtimod blive til virkelighed allerede om under 20 år.
Læs også: Skibsfarten: Kun med global aftale kommer der nok innovation
“Decarbonising Maritime Transport: Pathways to zero carbon-shipping by 2035” fastslår således, at en fuld udrulning af alle de kendte, relevante teknologier på området kan reducere CO2-udledninger fra den globale shippingindustri med mellem 82 og 95 procent sammenlignet med de nuværende forventninger til niveauet i 2035.
Rapporten, der er blevet til i samarbejde med European Climate Foundation, behandler flere forskellige strategier, der sammenlagt kan bane vejen for det forbedrede miljøaftryk, der ifølge ITF svarer til det årlige udslip fra 185 kulkraftværker.
- Alternative brændstoffer og vedvarende energi kan levere store dele af de nødvendige reduktioner. De typer, der er tilgængelige i dag, bør suppleres med andre naturlige eller syntetiske varianter, såsom metanol, ammoniak og brint. Rapporten peger også på, at vind og elkraft har vist potentiale for yderligere reduktioner.
- Diverse teknologiske tiltag kan også bidrage. Det inkluderer bl.a. forbedringer på designet af skibsskrog, luftsmøring og bulbous bows, altså den bule på skibets bov, under/i vandlinjen, der kan forbedre brændstofeffektiviteten.
- Forbedringer i driften som eksempelvis lavere sejlhastigheder (også kendt som slow steaming, som bl.a. Maersk gør brug af), mere gnidningsfri koordination mellem skib og havn, og anvendelse af større, mere effektive skibe kan medføre flere, vigtige reduktioner.
På den baggrund anbefaler ITF i rapporten at der bliver sat en række klare mål for dekarboniseringen af den maritime transport, dels at disse mål bliver understøttet politisk, og at der skal etableres ’smarte, finansielle incitamenter’ for at få sektorens virksomheder til at forfølge målene.
Læs også: Grønne vinde for fremtidens containerskibe
”Sikker viden om den eftersøgte vej til dekarbonisering af shippingbranchen vil hjælpe med at fremme forandringerne. Klar og entydig styring fra regeringer er essentielle for at accelerere skiftet i retning af en CO2-fri shippingindustri”, siger havne- og shippingekspert for ITF, Olaf Merk i forbindelse med udgivelsen af rapporten.
-AK