Rederier: EU-regulering skal være ægte grøn

Man bør se på det samlede klimaaftryk helt fra produktion til forbrænding, når reguleringen af nye grønne brændstoffer til skibe skal på plads. Det mener Danske Rederier, som sammen med en række organisationer har skrevet et åbent brev.

Der er både stor prismæssig og klimamæssig forskel på de to former for skibsbrændstof: grøn og sort metanol. Foto: 123RF.

28.11.2022

CSR.dk

Inden længe skal de sidste detaljer for, hvordan skibsfart skal inkluderes i EU’s kvotehandelssystem (ETS), falde på plads. Derfor forsøger Danske Rederier og en række andre organisationer nu igen at skubbe reguleringen i den grønnest mulige retning.

Det er afgørende, at nye grønne brændstoffers klimabelastning bliver vurderet helt fra produktionen og frem til forbrændingen, advokerer underskriverne af det åbne brev, som Danske Rederier har taget initiativ til. Brevet er nu sendt til medlemmer af Europa-Parlamentet og forhandlere fra de enkelte medlemslande.

”For os er det vigtigt, at den regulering, der gennemføres, bliver ægte grøn. Det kan den kun blive, hvis man vurderer brændstoffer ud fra deres klimabelastning i hele deres livscyklus. Altså helt fra udvinding til raffinering og endelig afbrænding i skibsmotoren,” siger Maria Skipper Schwenn, som er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

Beløn den grønne produktion

Kort fortalt er det nødvendigt, at ETS’en skelner mellem fossile og grønne brændstoffer ved at belønne de brændstoffer med det laveste klimaaftryk i produktionsfasen og ikke kun under forbrænding for at fremme grønne brændstoffer. Med andre ord bør ETS også tage højde for brændslernes livscyklus, argumenterer Danske Rederier.

”Vi snyder først og fremmest klimaet, hvis vi belønner noget, som reelt ikke er grønt. Det har ingen interesse i,” siger Maria Skipper Schwenn.

Læs også: Grøn strøm-certifikater får dumpekarakter

Problemet, mener hun, er bedst demonstreret, når man ser på fremtidens brændstoffer som methanol og ammoniak. Medmindre livscyklus (LCA) er inkluderet, vil ETS’en ikke skelne mellem, om methanol er produceret som et rent electrofuel, hvilket e-methanol er, eller på fossil basis. Det vil sige om det er grøn eller sort methanol.

De udleder begge CO2-udledning ved forbrænding, men e-methanol genbruger CO2 i produktionen af ​​ny e-methanol. Derfor har e-methanol ikke noget klimaaftryk i en livscyklustilgang. Derudover er grønne brændstoffer væsentligt dyrere, og uden LCA vil EU’s kvotehandelssystem ikke tilskynde investeringer i grønne brændstoffer.

Læs også: Find hjælp til mere bæredygtighed i værdikæden

”Vi er i gang med en enorm omstilling indenfor skibsfarten, hvor man skal sejle på nye brændstoffer, som fx metanol: Men der er en verden til forskel om det er produceret grønt eller sort – både klima og prismæssigt. Derfor prøver vi endnu engang at gøre de relevante beslutningstagere opmærksomme på, at det er den rigtige tilgang at se på hele livscyklus for et brændstof,” uddyber Maria Skipper Schwenn.

Medunderskriverne af Danske Rederiers brev er Methanol Institute, World Shipping Council, Swedish Shipowners’ Association, Royal Association of Netherlands Shipowners, og the Renewable Hydrogen Coalition. 

- KCP

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle