20.01.2021 | Samfund
Rekordstor stigning i velgørenhedsgaver
Indhold fra partner Hvad er dette?
Ikke siden lanceringen for 15 år siden har ’Giv en ged’ været mere populær. Salget af geder, høns, solcellelamper, køkkenhaver og andre gaver til verdens fattigste er mere end fordoblet på fem år.
Rekordmange danskere valgte i 2020 at købe velgørenhedsgaver igennem Folkekirkens Nødhjælps kampagne ’Giv en ged’. I alt blev der købt gaver for 7,3 millioner kroner. Det er det højeste indsamlede beløb siden kampagnens første par år.
”Det er en fantastisk nyhed, som varmer i denne tid. 2020 har været et hårdt år for mange, både ude i verden og herhjemme. Og det her beviser danskernes store næstekærlighed og vilje til at hjælpe andre, også når hverdagen byder på nye udfordringer,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.
’Giv en ged’ blev lanceret i 2006 og var den første velgørenhedsgave i Danmark. Kampagnen blev hurtigt en stor succes, og særligt de første par år var nyhedsinteressen stor.
"Jeg tror, det passede godt ind i en tid, hvor mange var blevet lidt trætte af gaveræs og ledte efter andre alternativer,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.
Efter et par år begyndte nyhedsinteressen dog af dale og samtidig steg konkurrencen, da flere organisationer fulgte efter med tilbud om gaver til velgørende formål.
Nyt liv i geden
Men i 2014 oplevede Folkekirkens Nødhjælp igen en stigning, og særligt de seneste par år har interessen taget til. Det skyldes blandt andet, at kampagnen ikke længere kun er fokuseret omkring juletid, men også tilbyder gaver i forbindelse med Mors Dag, studenterfester og konfirmationer. Også påsken er blevet højsæson for ’Giv en ged’, og sidste år samlede kampagnen mere end en million kroner ind ved salg af gækkebreve, der samtidig sikrer høns til fattige familier i Malawi og Cambodja.
Folkekirkens Nødhjælp har også introduceret en række klimagaver, en kunstplakat, en mandelgave i form af en marcipanged og en julesweater i samarbejde med den norske strikkeduo Arne og Carlos. Derudover har en række kendte ambassadører været med til at udbrede kendskabet til Folkekirkens Nødhjælps arbejde – både i medierne og på sociale medier.
”Vi har lavet en lang række tiltag, der har gjort en forskel. Men det var aldrig lykkedes at samle så mange penge ind, hvis det ikke var for danskernes store vilje til at hjælpe folk i nød,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.
Corona og nye udfordringer
Også i ISOBRO, der er indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, oplever de danskernes store engagement for den gode sag.
”Vi er midt i en Corona-tid med udfordringer for bl.a. indsamlingsarrangement, landsindsamling og genbrug, men bag dette mærker vores medlemmer et stort og stærkt forsat engagement, der har betydning for særligt online indsamling,” siger generalsekretær i ISOBRO, Kenneth Kamp Butzbach.
Læs mere på givenged.dk
Hvad er ’Giv en ged’?
Folkekirkens Nødhjælps populære gavekoncept, 'Giv en ged', har eksisteret siden 2006 og er en webshop, hvor man kan købe velgørende gaver som f.eks. en skolebænk, en solcellelampe, en køkkenhave eller – den største bestseller – en ged. Gaverne sikrer hjælp til selvhjælp til fattige familier i blandt andet Malawi.
Klima, miljø og energi

Anmeldelse af Bill Gates' nye bog 'Sådan undgår vi en klimakatastrofe'
Den overordnede pointe i Bill Gates nye bog - 'Sådan undgår vi en klimakatastrofe' - er behovet for investeringer. Investeringer i innovation og udvikling af nye løsninger - og investeringer i udbredelse af eksisterende løsninger.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Stor stigning i klimagaver til jul
Danskerne køber velgørende klimagaver til verdens fattigste som aldrig før. Også flere virksomheder vælger grønne firmajulegaver.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Investorer bør vende blikket mod klimatilpasning
Der ikke kun behov for investeringer i vindmøller, solenergi og elbiler. Hvis investeringer skal være bæredygtige, er der behov for at investorer i højere grad vender blikket mod klimatilpasning.
Indhold fra partner
Kommunikation

Årets marcipangris er en ged
Folkekirkens Nødhjælp og Social Foodies har i år forvandlet den lyserøde marcipangris til en ged. Den smagfulde velgørenhedsgave er oplagt som mandelgave, værtindegave og ikke mindst firmajulegave.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Folkekirkens Nødhjælp: Vi løser kun klimakrisen ved at reducere vores CO2-udledninger
Vi løser kun klimakrisen ved at reducere vores CO2-udledninger markant. Men klimakompensation med plantning af træer i udviklingslande kan for nogle virksomheder være en del af løsningen i en overgangsperiode.
Indhold fra partner
Supply chain

Stadionmad får nyt liv under corona-krisen
Hvad gør man af 1.000 poser baconchips, 100 is fra Frisko, 45 kasser bacon, 10 kasser frankfurter og 3.000 CULT Shakers, der nærmer sig sidste salgsdato?
Indhold fra partner