Rekordstor stigning i velgørenhedsgaver
Ikke siden lanceringen for 15 år siden har ’Giv en ged’-gaverne været mere populære. Salget af geder, høns, træer, solcellelamper, køkkenhaver og andre gode gaver til verdens fattigste er mere end fordoblet på fem år.
Rekordmange Giv en ged-køb i 2020
Rekordmange danskere valgte i 2020 at købe velgørenhedsgaver igennem Folkekirkens Nødhjælps kampagne ’Giv en ged’.
I alt blev der købt gaver for 7,3 millioner kroner. Det er det højeste indsamlede beløb siden kampagnens første par år.
En fantastisk nyhed
”Det er en fantastisk nyhed, som varmer i denne tid. 2020 har været et hårdt år for mange, både ude i verden og herhjemme. Og det her beviser danskernes store næstekærlighed og vilje til at hjælpe andre, også når hverdagen byder på nye udfordringer,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.
Gode gaver med mening siden 2006
’Giv en ged’ blev lanceret i 2006 og var den første velgørenhedsgave i Danmark. Kampagnen blev hurtigt en stor succes, og særligt de første par år var nyhedsinteressen stor.
Se også: Julegaver med mening fra Folkekirkens Nødhjælp
Trætte af gaveræset
"Jeg tror, det passede godt ind i en tid, hvor mange var blevet lidt trætte af gaveræs og ledte efter andre alternativer,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. Efter et par år begyndte nyhedsinteressen dog af dale og samtidig steg konkurrencen, da flere organisationer fulgte efter med tilbud om gaver til velgørende formål.
Nyt liv i geden
Men i 2014 oplevede Folkekirkens Nødhjælp igen en stigning, og særligt de seneste par år har interessen taget til. Det skyldes blandt andet, at kampagnen ikke længere kun er fokuseret omkring juletid, men også tilbyder gaver i forbindelse med Mors Dag, studenterfester og konfirmationer.
Også påsken er blevet højsæson for ’Giv en ged’, og sidste år samlede kampagnen mere end en million kroner ind ved salg af gækkebreve, der samtidig sikrer høns til fattige familier i Malawi og Cambodja.
Folkekirkens Nødhjælp har også introduceret en række klimagaver, en kunstplakat, en mandelgave i form af en marcipanged og en julesweater i samarbejde med den norske strikkeduo Arne og Carlos. Derudover har en række kendte ambassadører været med til at udbrede kendskabet til Folkekirkens Nødhjælps arbejde – både i medierne og på sociale medier.
”Vi har lavet en lang række tiltag, der har gjort en forskel. Men det var aldrig lykkedes at samle så mange penge ind, hvis det ikke var for danskernes store vilje til at hjælpe folk i nød,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.
Corona og nye udfordringer
Også i ISOBRO, der er indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, oplever de danskernes
store engagement for den gode sag.
”Vi er midt i en coronatid med udfordringer for bl.a. indsamlingsarrangement, landsindsamling og genbrug, men bag dette mærker vores medlemmer et stort og stærkt forsat engagement, der har betydning for særligt online indsamling,” siger generalsekretær i ISOBRO, Kenneth Kamp Butzbach.
Hvad er ’Giv en ged’?
Folkekirkens Nødhjælps populære gavekoncept, 'Giv en ged', har eksisteret siden 2006 og er en webshop, hvor man kan købe velgørende gaver som f.eks. en skolebænk, en solcellelampe, en køkkenhave eller – den største bestseller – en ged. Gaverne sikrer hjælp til selvhjælp til fattige familier i blandt andet Malawi.