29.01.2020 | Klima, miljø og energi
Sådan bliver det næste store erhvervseventyr forankret i bæredygtighed
Iværksætter Tina Thygesen mener, at et nyt, klimabaseret dansk erhvervsliv er inden for rækkevidde.
Det næste store erhvervseventyr bliver en industri baseret på bæredygtighed og klimafokus. Det siger erhvervskvinden Tina Thygesen til Berlingske.
Læs også: Danskerne stiller øgede krav om ansvarlighed i erhvervslivet
Hun mener, at fem faktorer spiller ind og bliver afgørende for, om vi kan opbygge et nyt, klimabaseret dansk erhvervsliv.
For det første skal alle, både virksomheder og den almindelige forbruger, blive bevidste om klimaudfordringen. Alt starter med små ændringer i hverdagen.
Dernæst er det vigtigt at starte med de lavthængende frugter som for eksempel emballage. På den måde bliver omstillingen ikke uoverskuelig fra start af.
Forbrugerne og den unge generation går forrest
For det tredje skal vi droppe håbet om en mirakelkur, der redder klimaets fra dets undergang i sidste øjeblik:
”Vi skal ændre adfærd på alle områder. Vi skal både skære ned på kødforbruget, holde op med at bruge så meget plastic og finde nye, grønne energikilder. Og så skal vi holde op med at tro, at vi i Norden er gode, og resten af verden ikke gør noget. Sådan hænger det ikke sammen”, siger Tina Thygesen til Berlingske.
Derudover skal det danske erhvervsliv til at melde sig på banen i klimakampen. Det er forbrugerne, der er gået forrest, og det er for dårligt, mener hun.
Den unge generation er også en vigtig faktor.
Læs også: Erhvervslivet efterlyser viden og retning for arbejdet med verdensmål
”Jeg er vild med den unge generation. De er villige til at handle, og de accepterer, at klimaindsatsen koster dem noget som forbrugere”, siger Tina Thygesen og understreger, at hun glæder sig til at se, hvordan de ældre generationers adfærd kommer til at udvikle sig.
- SMF
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Kommunikation

En stærk bæredygtighedsrapport skal ikke blot publiceres, den skal også kommunikeres, lyder det fra to eksperter
Der bør kobles en kommunikationsplan på en bæredygtighedsrapport for at udnytte rapportens fulde potentiale.
Klima, miljø og energi

Covid-19 sænkede CO2-udledninger drastisk, men nu er verden på vej tilbage til sin sædvanlige praksis
Coronakrisen udløste et historisk stort fald i CO2-udledninger, men nu viser ny data at en kraftig stigning allerede er på vej tilbage.
Medarbejder

Stor interesse for lederkursus i håndtering af seksuelle krænkelser
Flere end 3.000 ledere har allerede tilmeldt sig Ledernes uddannelse indenfor håndtering og forebyggelse af sexisme på arbejdspladsen.
Klima, miljø og energi

Danske pionerer viser vej til genanvendelse af tekstil
Cirkulær økonomi er et buzzword i tekstilbranchen, og der afsættes enorme ressourcer til nye løsninger, der skal tage hånd om de kæmpe mængder beklædning, der hvert år smides ud.
Strategi & ledelse

Virksomheder der sætter videnskabsbaserede mål opnår hurtigere CO2-reduktioner
Selvom de globale udledninger stiger, konkluderer ny rapport, at de virksomheder, der sætter videnskabsbaserede mål arbejder både hurtigere og mere effektivt med at reducere CO2.
Kommunikation

Døde havskildpadder skal sende affald det rigtige sted hen i EU
Cigaretter, tamponer, vådservietter og en række andre produkter skal i fremtiden påføres et nyt mærke, som skal gøre forbrugeren opmærksom på, at produktet indeholder plastik, og at det ikke må smides ud så det ender i naturen.