Sådan bliver det næste store erhvervseventyr forankret i bæredygtighed
Iværksætter Tina Thygesen mener, at et nyt, klimabaseret dansk erhvervsliv er inden for rækkevidde.
Det næste store erhvervseventyr bliver en industri baseret på bæredygtighed og klimafokus. Det siger erhvervskvinden Tina Thygesen til Berlingske.
Læs også: Danskerne stiller øgede krav om ansvarlighed i erhvervslivet
Hun mener, at fem faktorer spiller ind og bliver afgørende for, om vi kan opbygge et nyt, klimabaseret dansk erhvervsliv.
For det første skal alle, både virksomheder og den almindelige forbruger, blive bevidste om klimaudfordringen. Alt starter med små ændringer i hverdagen.
Dernæst er det vigtigt at starte med de lavthængende frugter som for eksempel emballage. På den måde bliver omstillingen ikke uoverskuelig fra start af.
Forbrugerne og den unge generation går forrest
For det tredje skal vi droppe håbet om en mirakelkur, der redder klimaets fra dets undergang i sidste øjeblik:
”Vi skal ændre adfærd på alle områder. Vi skal både skære ned på kødforbruget, holde op med at bruge så meget plastic og finde nye, grønne energikilder. Og så skal vi holde op med at tro, at vi i Norden er gode, og resten af verden ikke gør noget. Sådan hænger det ikke sammen”, siger Tina Thygesen til Berlingske.
Derudover skal det danske erhvervsliv til at melde sig på banen i klimakampen. Det er forbrugerne, der er gået forrest, og det er for dårligt, mener hun.
Den unge generation er også en vigtig faktor.
Læs også: Erhvervslivet efterlyser viden og retning for arbejdet med verdensmål
”Jeg er vild med den unge generation. De er villige til at handle, og de accepterer, at klimaindsatsen koster dem noget som forbrugere”, siger Tina Thygesen og understreger, at hun glæder sig til at se, hvordan de ældre generationers adfærd kommer til at udvikle sig.
- SMF