Sådan kan du bruge SDG’erne til rapportering
Efteråret er højsæson for CSR-rapportering. Ikke for udgivelserne, men det hårde arbejde der ligger forud. I år er en af udfordringerne, hvordan man skriver om SDG’erne. CSR.dk har kigget lidt på de hidtidige erfaringer.
FN’s 17 verdensmål for bæredygtighed (SDG’erne) har netop fejret sin 1-års fødselsdag. Der kan ikke være tvivl om, at målene er blevet godt modtaget, og udmøntningen af dem er under udvikling i både nationalstater, virksomheder og organisationer i hele verden.
Nogle af de spørgsmål, virksomheder arbejder med, er, hvordan de får dem ind i rapporteringen om samfundsansvar? Skal der være tabeller, der sammenligner indsats med SDG’er? Skal hvert af de 17 mål kobles til emnerne i rapporten? Skal vi lave det hele om og glemme alt om GRI og Global Compact osv?
Værktøjer på vej
I SDG-ernes livscyklus befinder verden sig stadig på kravlestadiet, så endnu er de fælles standarder for kommunikation og rapportering ikke fuldt udviklet.
For indeværende har Global Reporting Initiative (GRI) sat sig forholdsvist tungt på den del af arbejdet med SDG’erne. Det til dato bedste bud på en guide til at rapportere på SDG’erne er kortlægningen af hvordan GRI-rammeværktøjet for rapportering matcher SDG’erne. Den kan man finde i SDG Compass, som er det autoritative værktøj til at forstå SDG’erne i en virksomhedskontekst, udviklet et af GRI, the UN Global Compact and the World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). Dansk Industri og Verdens Bedste Nyheder lancerer 7. november 2016 en udgave af kompasset på dansk.
Projektet “Sustainable Development Goals Target 12.6 Tracker”, hvor virksomheder fra hele verden (næsten 10.000 stk) har lagt deres CSR-rapporter ind. Navnet på projektet henviser til SDG mål 12.6, som handler om at fremme virksomheders rapportering om samfundsansvar globalt. Det projekt og databasen ligger også i GRI-regi.
Samtidig er FN’s Global Compact i gang med at udforske, hvordan den fremskridtsrapport, som medlemmer skal sende ind hvert år, kan komme på linje med SDG’erne. Samme øvelser er i gang i organisationen bag FN’s principper for ansvarlige investeringer – et program man kunne kalde Global Compact for finanssektoren. Her er målet at sørge for at investorer kan rapportere om hvordan deres investeringer bidrager til opfyldelsen af SDG’erne.
Erstatter ikke andre værktøjer
Et af de rygter, som verserer i øjeblikket, er, at nogle virksomheder overvejer, om SDG’erne (dog) ikke kan erstatte andre rammeværktøjer fra f.eks. FN. Hertil sig fageksperterne dog nej, SDG’erne erstatter ikke noget, de komplementerer.
Som Birgitte Mogensen, formand for CSR-udvalget i FSR – danske revisorer, siger, så begynder vi at se en slags to-deling i virksomhedernes strategier og rapporter, med mere strategiske og SDG-relaterede indsatser i et lag og klassiske CSR-emner i et andet. På samme måder anskuer Birgitte Kofod Olsen fra Carve Consulting det i sit indspark på CSR.dk om sammenhængen mellem SDG’erne og UN Global Compact.
”…SDG’erne repræsenterer et lag i CSR-indsatsen, som mange har savnet, nemlig de tematisk afgrænsede overordnede målsætninger, som kan inspirere til forretningsudvikling og styre indsatsen derhen, hvor den enkelte virksomhed kan levere størst effekt…,” skriver hun.
I samme tekst forklarer hun også, at Global Compact for sin del hjælper med til at ”… sikre, at vi opfylder lovkrav og omverdenens forventninger til vores samfundsansvar…” og bruger ”…UN Guiding Principles (UNGP) til at sætte rammerne for identifikation af risici, udførelse af due diligence, vedtagelse af politikker, stakeholderinddragelse og god kommunikation samt etablering af klageadgang.”
Fire forskellige modeller
Find inspiration og links til rapporter fra nogle SDG-rapporteringsforløbere herunder.
DANSK SUPERMARKED
I detailgigantens CSR-rapport for 2015, udgør SDG’erne indholdet i den materiality-matrix, som guider Dansk Supermarkeds ansvarlighedsarbejde. De 17 SDG’er er vurderet ud fra Dansk Supermarkeds mulighed for at påvirke udviklingen inden for emnet, og hvilken betydning området har for Dansk Supermarkeds forretning og omdømme.
Det overblik er efterfølgende oversat til tre hovedoverskrifter, som virksomhedens CSR-indsats nu og fremover er samlet under: ”Lige adgang til job og karriere”, ”Sundhed og trivsel” og ”Ansvarligt forbrug og produktion”.
Efterfølgende begyndte virksomheden at udrulle og udvikle aktiviteter under de tre hovedoverskrifter. På samme måde er man i gang med at integrere KPI’er i styringsredskaber, der allerede bruges i hele organisationen, så de kommer til at indgå i det man kalder ”business reviews” på lige fod med eksisterende forretningsmål.
EGETÆPPER
Den danske tæppefabrikant har som store dele af den globale tæppebranche længe arbejdet meget og ambitiøst med CSR.
Rapporten fra 2015 byder på resultaterne af en analyse egetæpper har foretaget, som forbinder virksomhedens mange og detaljerede målsætninger med de 17 SDG’er.
De konkluderer, at ”Når FN bliver enige om 17 nye verdensmål, der skal være med til at sikre vores fælles fremtid, er det selvfølgelig vigtigt, at virksomhederne rundt om i verden vil være med til at løfte deres del af opgaven. Derfor glæder vi os over, at vi aktivt bidrager til halvdelen af målene med vores CSR-initiativer.”
Et af egetæppers mange targets og sammenhængen med SDG’er ses neden for. Alle targets præsenteres på samme måde i rapporten.
IKEA
“We will work with the SDGs to assess our approach and progress towards creating a positive impact for people and the planet. See the table on page 89 for examples of the different ways we are already contributing, based on our People & Planet Positive strategy”.
Sådan beskriver IKEA deres tilgang til SDG’erne i bæredygtighedsrapporten for 2015. Det lyder måske som en lidt fluffy hensigtserklæring, men den omtalte tabel er et gedigent stykke analyse, som viser at IKEA har mulighed for at påvirke, og allerede har aktiviteter som kan rettes mod, opfyldelsen af hvert enkelt af de 17 mål.
NOVOZYMES
Biotech-virksomheden har antaget noget nær heltestatus i SDG-kredse, med en strategi fra 2015 som er inspireret af de 17 bæredygtighedsmål.
I sin integrerede årsrapport for 2015 er SDG’erne ikke eksplicit forbundet med Novozymes langsigtede mål, men SDG’erne ses tydeligt i de langsigtede bæredygtighedsmål: at nå seks milliarder mennesker med biologiske løsninger, at uddanne 1 million mennesker omkring bioteknologiens potentiale, at skabe/indgå i fem globale partnerskaber, at levere 10 transformative opfindelser, at spare 100 millioner tons CO2 og at sørge for at deres medarbejdere kan udvikle sig. Det hele skal gøres inden 2020.
For hvert mål rapporteres om udfordringerne, performance 2015 og næste skridt. Rapporten beskriver på en side desuden rationalet for at benytte SDG’erne som ledesnor for Novozymes forretningsstrategi.
Det handler om, at virksomheden skal vide, “whether we’re succeeding in helping the world become more sustainable, while also ensuring our company’s continued growth.”