Sådan kan virksomheder reagere på IPCC-rapporten

Udsigterne i FN-organets opsamlingsrapport er dystre. Hvad kan virksomheder gøre for at trække udviklingen i en bedre retning? Der er i hvert fald fem muligheder.

29.03.2023

CSR.dk

The Intergovernmental Panel on Climate Change's (IPCC) udgav 20. Marts i år et overblik over hovedresultaterne i de tre rapporter IPCC har udgivet over det seneste år. Med denne fjerde rapport sætter IPCC punktum for sine udgivelser i denne omgang, og der vil nu gå en årrække før man igen får en samlet status fra verdens førende klimaforskere.

Hovedbudskaberne er ikke blevet bedre af at blive samlet i én rapport. Det står stadig klart, at verden på ingen måde har kurs mod Paris-aftalens mål om at holde den globale opvarmning under 2 grader og helst under 1,5. Hvis alle de nuværende målsætninger blev opfyldt ville resultatet være en opvarmning på 2,8 grader, hvilket ville gøre det umuligt at leve på mange områder, pga. stærkt øget risiko for oversvømmelser og mangel på mad og vand. Hele 3,3 milliarder menneskers levebrød vurderes at være truet i det scenarie.

Der er dog stadig en krog at hænge sit håb på, nemlig at metoder til at reducere udledningen af drivhusgasser i et omfang, der kan holde opvarmningen under 1,5, er tilgængelige nu og her. De bliver bare ikke brugt i tilstrækkeligt omfang eller hastighed.

Rapporten peger desuden på, at den aktør, der hurtigst kan ændre på dette billede, er virksomhederne. På den baggrund, peger det britiske medie Edie.com på fem måder, virksomheder kan og nok også bør handle på IPCC-rapportens konklusioner:

Genbesøg dekarboniseringsmål – de skal nok gøres mere ambitiøse, så virksomheden bliver CO2-neutral tidligere og i både scope 1, 2 og 3. En opgørelse fra Net-Zero Tracker viser at et fåtal af virksomheder har scope 3 med i deres dekarboniseringsmålsætninger. 

Begynd at planlægge efter klimatilpasning og skader – indsatsen for at reducere udledninger er udbredt i virksomheder, men kendte planer for hvordan en virksomhed tilpasser sig et ændret klima er få. Der findes dog et globalt netværk for store virksomheder, der vil samarbejde med byer og regeringer om at opbygge modstandsevne overfor klimaet. https://www.edie.net/news/9/600-business-giants-form-new-network-on-climate-resilience-and-adaptation/

Send jeres investeringer i grøn retning hurtigere – hvor IPCC spår at der er brug for mindst seks gange så store investeringer i at reducere udledninger inden 2030, set i forhold til hvad der er planlagt i dag. De peger også på, at investeringer bør drives af forskningsbaseret viden kombineret med lokal indsigt snarere end hvad der er politisk populære løsninger. Edie.com peger på, at ud over at skifte retningen på sine investeringer vil virksomheder skulle offentliggør langt flere oplysninger om sin klimaindsats til investorer, så deres beslutningsgrundlag for at investere bliver bedre.

Bak tydeligt op om store ambitioner i den nationale klimapolitik – en af IPCC’s hovedanbefalinger er at lande og regeringer skal øge deres klimaindsats massivt, og som modvægt til de ret tunge interesser, der historisk har modarbejdet højere klimakrav og -indsatser, kan og bør andre virksomheder bruge deres taletid på det modsatte. Edie.com peger på, at det med fordel kan ske i form af fælles udmeldinger og alliancer for ligesindede virksomheder. Der findes allerede i dag en investordrevet standard for ansvarlig klimalobbyisme, som har til formål at forhindre virksomheder i at ”forsinke, udvande og blokere” indsatser, der bakkes op af klimaforskning.

Vent ikke på næste rapport – næste gang IPCC udgiver de store overbliksrapporter forventes at være i 2030. Det gør i store træk denne rapport til sidste advarsel, og indholdet af den vil sandsynligvis udgøre grundlaget for alle klimaforhandlinger og -indsatser i de kommende syv år.

- EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric fremhæver innovation inden for 800 VDC-strømsystemer til understøttelse af NVIDIAs næste generation af GPU'er

17.10.2025CSR.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S