Sådan styrker du dit arbejde med samfundsansvar i værdikæden

Etisk Handel Danmark har udgivet en guide, hvor de har samlet gode råd ti arbejdet med ansvar i værdikæden. Få et sneak peak her.

Det kan være svært at holde styr på forhold i værdikæden, som man ikke nødvendigvis selv bestemmer over. Godt samarbejde med leverandører og underleverandører er derfor et vigtigt skridt på vejen, men hvordan griber man det an? Få Sarah Dieckmann’s, Rådgiver hos Etisk Handel Danmark, fem gode råd til at styrke dit arbejde med samfundsansvar og bæredygtighed i værdikæden:

1. Start dialogen med dine leverandører
Samarbejde med leverandøren er vigtigt – og godt samarbejde kræver god dialog.

”Start dialogen med dine leverandører ved at fortælle dem om jeres egne udfordringer og de krav, jeres kunder stiller i forhold til bæredygtighed og ansvarlighed. Det kan gøre leverandøren mere tryg og på den måde mere åben og ærlig i den videre dialog” fortæller Sarah Dieckmann.

2. Kend dine leverandører
Et andet væsentligt trin er at have et helt grundlæggende kendskab til, hvem jeres leverandører er, og om de er de rigtige til jeres virksomhedsprofil, ambitioner og behov.

Har du startet dialogen omkring samfundsansvar og bæredygtighed med dine leverandører og spurgt ind til helt grundlæggende information om dem, kan du løbende samle informationen i et struktureret format – eksempelvis i et excelark, som du kan se her (Link). Der findes også en række leverandørstyringssystemer, der kan organisere information om leverandører i alle led, eksempelvis Factlines, CEMAsys, Sedex og Amfori BSCI

Derudover er det en god idé at sætte sig ind i den sociale og kulturelle kontekst i de lande, man indkøber fra:

Sådan kan du spørge til samfundsansvar hos leverandøren

Spørgsmål, du kan bruge til at indlede dialogen med dine leverandører:

  • Hvor ser I potentiale for forbedringer i forhold til klima, miljø og arbejdsforhold i jeres virksomhed?
  • Hvor mange medarbejdere har I ansat?
  • Hvilke certificeringer har I for jeres varer og produktion?
  • Hvilke andre initiativer arbejder I med?

”Har I at gøre med lande, hvor specifikke grupper diskrimineres, er det vigtigt at være opmærksom på dette i jeres dialog med leverandøren. Hvis det er en leverandør, som I har meget tæt samarbejde med, og hvor I har en høj indflydelse, så spørg om de har behov for støtte, træning eller andet for at løfte en bestemt indsats.” fortæller Sarah.

3. Se dine leverandører som samarbejdspartnere 
Når I laver aftaler og stiller krav til jeres leverandører, er det en god idé at se dem som jeres samarbejdspartnere. Inddrag deres perspektiv. En leverandør, der tager medejerskab over processen, kan skabe mere langvarige og stabile forandringer end ultimative krav her og nu.

Derudover peger Sarah på, at man med fordel selv kan gennemgå de krav og forventninger, man stiller til ens leverandører, i egen virksomhed:

”Det viser nemlig leverandøren engagement og seriøsitet, og samtidig klæder det jer bedre på til at støtte leverandørens proces.”, fortæller Sarah.

4. Tag et kig på din egen virksomhedspraksis
Vil man gerne arbejde seriøst med samfundsansvar og bæredygtige værdikæder skal man også være klar til at kigge indad og tage et kig på sin egen virksomhedspraksis – hvordan påvirker ens egne processer og praksis for eksempel ens leverandører?

”Det kræver prioriteringer og ændringer i hele virksomheden at arbejde seriøst med samfundsansvar og bæredygtighed – det er ikke noget, der blot kan ligge isoleret i en CSR-afdeling. Det fungerer ikke, hvis en CSR-ansvarlig presser leverandøren med krav om certificeringer og bedre arbejdsforhold, mens en indkøber samtidig forhandler urimeligt på pris og leveringstid.” fortæller Sarah.

5. Gør brug af konkrete værktøjer til at skabe dialog med henblik på forandringer
Der findes allerede en række konkrete værktøjer, der kan hjælpe eller understøtte arbejdet med en god leverandørdialog. Det kan f.eks. være certificeringer og mærkningsordninger, der kan være med til at skabe en fælles forståelse for dialogen om ansvarlighed og bæredygtighed mellem jer og jeres leverandør.

Audits kan bruges til mere end blot dokumentation og kontrol af jeres leverandører – de kan også fungere som et godt udgangspunkt for at starte dialog med jeres leverandører. Tag fat på auditrapportens dokumenterede behov for forbedringer og lav handlingsplaner sammen på den baggrund.

Læs meget mere i vores guide ’Leverandørdialog – En vej til Verdensmål’

Sådan kan du spørge til samfundsansvar hos leverandøren

Spørgsmål, du kan bruge til at indlede dialogen med dine leverandører:

  • Hvor ser I potentiale for forbedringer i forhold til klima, miljø og arbejdsforhold i jeres virksomhed?
  • Hvor mange medarbejdere har I ansat?
  • Hvilke certificeringer har I for jeres varer og produktion?
  • Hvilke andre initiativer arbejder I med?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: bæredygtige værdikæder

Finanssektoren og myndigheder vil vide, hvordan virksomheder arbejder med CO2-udledninger og menneskerettigheder i deres værdikæder. Og er du underleverandør får du svært ved at holde din forretning i live, hvis du ikke kan dokumentere, at du har styr på co2, miljø og sociale forhold. Vi ser på krav, værktøjer og best practice i det svære arbejde med at holde styr på forhold, man ikke selv bestemmer over.

15.04.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Key insights: The OECD – OCDE Forum on due diligence in the garment and footwear industry

15.04.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

CSRD sikrer handling og troværdighed

15.04.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Det bliver lovpligtigt for EU’s største virksomheder, at udvise due diligence

15.02.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Nomineret til Verdens Bedste Indkøber i 2023

16.11.2023Etisk Handel Danmark

Sponseret

Region Midtjylland kåret som ’Verdens Bedste Indkøber 2023’

29.09.2023Etisk Handel Danmark

Sponseret

Due diligence: Selv en lille virksomhed kan gøre en stor forskel