Søde kartofler og samarbejde
Virksomhederne Nordic Fruit og Rema 1000 skal udfylde henholdsvis grossist- og detailleddet i et erhvervssamarbejde, der skal fremme lokal produktion af økologisk frugt og grønt i Uganda. Projektet ledes af Folkekirkens Nødhjælp og med støtte fra Danida.
Inden årets udgang vil danske forbrugere formentlig have sat tænderne i de første søde kartofler fra et nyt dansk erhvervssamarbejde i det nordlige Uganda.
Blandt de danske virksomheder, der indgår i projektet »Fresh Fruit Nexus«, er Nordic Fruit, der skal stå for distributionen af de økologiske produkter til det danske marked, og Rema 1000, der skal have dem på hylderne.
Den lange vej til Danmark
Det meste frugt og grønt fra Uganda til Europa transporteres med fly. Det giver ifølge direktøren for Nordic Fruit, Torben Lyngholm, ikke mening, hvis formålet er bæredygtighed. Produkterne skal i stedet transporteres med lastbil og skib, hvilket har et mindre CO2-mæssigt aftryk end fly. Mærsk er blevet en vigtig samarbejdspartner i den forbindelse.
»Transporten ad landevej kan imidlertid ikke gennemføres i ét stræk. Fra det nordlige Uganda til hovedstaden Kampala kan vi kun køre med små lastbiler. Derefter går turen med skib fra Mombasa til Sydspanien og derfra med lastvogn til Holland og videre til Danmark. Transporten tager normalt 48 dage, men i samarbejde med Mærsk forventer vi at optimere den til kun 22 dage,« fortæller Torben Lyngholm.
Skal stå på egne ben inden 5 år
Det er halvandet år siden, at projektet blev sat i gang. Den første testcontainer med søde kartofler kommer til efteråret. Søde kartofler er forholdsvis robuste, og derfor starter man med dem for at se, hvordan de klarer turen. Senere begynder man så at teste andre typer frugt og grønt. Indledningsvis bliver det formentlig ingefær, gurkemeje, passionsfrugt og ananas. Det er Danidas og Folkekirkens Nødhjælps mål, at projektet skal kunne stå på egne ben, inden den 5-årige projektfase er udløbet.
Rema 1000 bliver den eneste detailkæde i Danmark, der skal aftage produkterne. Men Nordic Fruit kommer også til at levere produkterne til dens catering kunder.
Uden en samarbejdspartner var den ikke gået
Torben Lyngholm, hvorfor er du gået med i projektet?
»Man skal kunne stå inde for produkterne og den måde, de er fremkommet på. Udviklingsprojektet i Uganda kan komme til at betyde meget for de lokale. Når man opholder sig i en flygtningelejr, kan man mærke, hvorfor projektet er vigtigt. Men det skal også på sigt være konkurrencedygtige produkter, både pris- og kvalitetsmæssigt. Derfor betragter jeg det også som en investering i fremtiden. Men kompleksiteten gør, at vi i Nordic Fruit ikke ville være gået i gang uden partnerskabet omkring projektet,« siger Torben Lyngholm.
Skal have tid til at udvikle sig
I Rema 1000 er det indkøberne Thomas Sørensen og Thomas Skovgaard Bech, der er involveret. De understreger, at projektet stille og roligt skal have tid til at udvikle sig:
»Rema 1000 har lige som Nordic Fruit forpligtet sig til at være med i de første fem år. Men vi har ikke lovet nogen noget til en bestemt tid. Det skal være de rigtige produkter i den rigtige kvalitet og til den rigtige pris. Ellers kommer projektet ikke til at virke,« siger de.
Hvorfor er Rema 1000 gået med?
»Det er et spændende projekt, der giver muligheder for at få nye produkter ind i butikkerne til gavn for både os, kunderne og flygtningene. Som virksomhed engagerer vi os gerne i bæredygtig udvikling hos vores leverandører. Her kan vi bidrage til at udvikle et område i Uganda, og vi har tidligere deltaget i noget lignende i Etiopien. Dér blev der skabt arbejdspladser og bygget en by op omkring produktion af roser,« svarer Thomas Sørensen og Thomas Skovgaard Bech.