25.07.2019 | Supply chain
Søde kartofler og samarbejde
Indhold fra partner Hvad er dette?
Virksomhederne Nordic Fruit og Rema 1000 skal udfylde henholdsvis grossist- og detailleddet i et erhvervssamarbejde, der skal fremme lokal produktion af økologisk frugt og grønt i Uganda. Projektet ledes af Folkekirkens Nødhjælp og med støtte fra Danida.
Inden årets udgang vil danske forbrugere formentlig have sat tænderne i de første søde kartofler fra et nyt dansk erhvervssamarbejde i det nordlige Uganda.
Blandt de danske virksomheder, der indgår i projektet »Fresh Fruit Nexus«, er Nordic Fruit, der skal stå for distributionen af de økologiske produkter til det danske marked, og Rema 1000, der skal have dem på hylderne.
Den lange vej til Danmark
Det meste frugt og grønt fra Uganda til Europa transporteres med fly. Det giver ifølge direktøren for Nordic Fruit, Torben Lyngholm, ikke mening, hvis formålet er bæredygtighed. Produkterne skal i stedet transporteres med lastbil og skib, hvilket har et mindre CO2-mæssigt aftryk end fly. Mærsk er blevet en vigtig samarbejdspartner i den forbindelse.
»Transporten ad landevej kan imidlertid ikke gennemføres i ét stræk. Fra det nordlige Uganda til hovedstaden Kampala kan vi kun køre med små lastbiler. Derefter går turen med skib fra Mombasa til Sydspanien og derfra med lastvogn til Holland og videre til Danmark. Transporten tager normalt 48 dage, men i samarbejde med Mærsk forventer vi at optimere den til kun 22 dage,« fortæller Torben Lyngholm.
Skal stå på egne ben inden 5 år
Det er halvandet år siden, at projektet blev sat i gang. Den første testcontainer med søde kartofler kommer til efteråret. Søde kartofler er forholdsvis robuste, og derfor starter man med dem for at se, hvordan de klarer turen. Senere begynder man så at teste andre typer frugt og grønt. Indledningsvis bliver det formentlig ingefær, gurkemeje, passionsfrugt og ananas. Det er Danidas og Folkekirkens Nødhjælps mål, at projektet skal kunne stå på egne ben, inden den 5-årige projektfase er udløbet.
Rema 1000 bliver den eneste detailkæde i Danmark, der skal aftage produkterne. Men Nordic Fruit kommer også til at levere produkterne til dens catering kunder.
Uden en samarbejdspartner var den ikke gået
Torben Lyngholm, hvorfor er du gået med i projektet?
»Man skal kunne stå inde for produkterne og den måde, de er fremkommet på. Udviklingsprojektet i Uganda kan komme til at betyde meget for de lokale. Når man opholder sig i en flygtningelejr, kan man mærke, hvorfor projektet er vigtigt. Men det skal også på sigt være konkurrencedygtige produkter, både pris- og kvalitetsmæssigt. Derfor betragter jeg det også som en investering i fremtiden. Men kompleksiteten gør, at vi i Nordic Fruit ikke ville være gået i gang uden partnerskabet omkring projektet,« siger Torben Lyngholm.
Skal have tid til at udvikle sig
I Rema 1000 er det indkøberne Thomas Sørensen og Thomas Skovgaard Bech, der er involveret. De understreger, at projektet stille og roligt skal have tid til at udvikle sig:
»Rema 1000 har lige som Nordic Fruit forpligtet sig til at være med i de første fem år. Men vi har ikke lovet nogen noget til en bestemt tid. Det skal være de rigtige produkter i den rigtige kvalitet og til den rigtige pris. Ellers kommer projektet ikke til at virke,« siger de.
Hvorfor er Rema 1000 gået med?
»Det er et spændende projekt, der giver muligheder for at få nye produkter ind i butikkerne til gavn for både os, kunderne og flygtningene. Som virksomhed engagerer vi os gerne i bæredygtig udvikling hos vores leverandører. Her kan vi bidrage til at udvikle et område i Uganda, og vi har tidligere deltaget i noget lignende i Etiopien. Dér blev der skabt arbejdspladser og bygget en by op omkring produktion af roser,« svarer Thomas Sørensen og Thomas Skovgaard Bech.
Kommunikation

Se eller gense #CSRdag2020 og uddeling af CSR Prisen 2020
Tak til alle jer der var med bag skærmen da #CSRdag2020 blev afholdt d. 26. oktober. Du kan nu se eller gense konferencens tre sessioner og lade dig inspirere af keynotes speakers og panelisternes debatter samt høre motivationerne for CSR Prisen 2020.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Grøn handlekraft: Dansk Erhverv klar med plan for grøn genstart
Dansk Erhverv opfordrer til en grøn to-trins-raket. En investeringsplan for grøn, økonomisk genopretning skal vedtages inden sommer. En samlet klimahandlingsplan skal sikres til efteråret.
Indhold fra partner
Medarbejder

Sådan håndterer du sexchikane
Alle virksomheder har pligt til at sikre et chikanefrit klima og til at modarbejde, at deres ansatte udsættes for chikane. Dansk Erhverv giver her nogle gode råd til ledelsesmæssige fokusområder i forebyggelsen af og håndteringen af sexchikane
Indhold fra partner
Samfund

Arbejder din brancheorganisation med FN’s Verdensmål?
Ny vejledning til brancheforeninger med gode råd til et strategisk arbejde med Verdensmålene.
Indhold fra partner
Samfund

EU-regulering af bæredygtighedsområdet – hvor peger det hen?
Taksonomi, bæredygtige investeringer, ikke-finansielle data. De tekniske begreber flyver gennem luften, hvis man dykker ned i aktuel og kommende EU-regulering på bæredygtighedsområdet.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Mulig lov om due diligence i 2021: Hvad er op og ned?
EU-kommissær Didier Reynders vil arbejde for regler for obligatorisk due diligence for menneskerettigheder og miljø. Mange spørgsmål er dog endnu ubesvarede.
Indhold fra partner