Salg af Fairtrade-mærkede plejeprodukter er seksdoblet på 2,5 år

De danske forbrugere er begyndt at rykke på sig, når det kommer til indkøb af bæredygtige produkter til hverdagen. Fairtrade-mærkede kropsplejeprodukter har seksdoblet salgstallet efter blot 2,5 år på det danske marked.

I mange år har det hovedsageligt drejet sig om dagligvarer, når danskerne handlede Fairtrade, men de sidste par år er også certificerede kropsplejeprodukter vundet frem. PR-foto.

15.01.2020

CSR.dk

Gennem årene er flere produktgrupper, som Fairtrade-certificerede blomster, bomuld, guld og sølv kommet til. Og senest er flere kropsplejeprodukter begyndt at bære Fairtrade-mærket. 

Producenterne fra tyske Fair Squared er et af de selskaber, der har fulgt udviklingen tæt og har haft succes med at udvikle ansvarlige, Fairtrade-certificerede kropsplejeprodukter, herunder for eksempel shampoo og sæbe, deodoranter og cremer.

Udover Fairtrade-mærket bærer de fleste produkter fra Fair Squared certificeringer, der indikerer, at de også er veganske, økologiske eller halal. Det har især gjort dem populære blandt de tyske forbrugere.  

”Vores kunder vil gerne gøre en forskel og er villige til at betale en lille smule mere, så de ved, at produktet er fremstillet af ansvarlige, bæredygtige og alternative materialer, og at råvareproducenterne bag får mere for deres varer. De tyske forbrugere er langt fremme på området, men meget tyder på, at også de danske forbrugere begynder at flytte sig”, siger Stephan Stavridis, administrerende direktør i Fair Squared.

Håndcremen fra Fair Squared har vundet adskillige priser i Tyskland og er ligeledes ved at blive populær i Danmark. PR-foto.

Dikteret af stærke markedskræfter
Fair Squareds produkter, der i Danmark distribueres af importvirksomheden Organic Beauty Supply, har været tilgængelige på det danske marked siden 2017 og har efter kun 2,5 år seksdoblet salgstallet halvvejs inde i 2019, som er det klart bedste år indtil nu.

Men selvom salget af Fairtrade-mærkede produkter er stigende, er der mange forskellige bæredygtighedsagendaer på spil i dag, hvilket gør kampen om både hyldeplads og forbrugernes gunst sværere, vurderer Stephan Stavridis:

”Det er meget stærke markedskræfter, der dikterer, hvilke produkter, der er på markedet i dag, og det kan derfor være svært at få flere certificerede plejeprodukter på hylderne. Forbrugerne kan påvirke udviklingen gennem deres indkøb og deres ønsker til varesortimentet i detailhandlen", siger han og tilføjer:

Læs også: Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

”Markedet er i høj grad præget af det store fokus, der har været på ansvarlighed og miljø i de seneste år. Det har betydet, at der er væsentligt mindre kemi i produkterne, at producenterne får mere ud af deres arbejde, og at der tænkes meget mere i bæredygtig og genanvendelig emballage. Det er alle eksempler på, at forbrugeren har magten til at påvirke udviklingen i en positiv retning”.

- SMF

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

25.06.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online